För någon vecka sedan gjorde vi en intervju i SvD (inte publicerats än) där journalisten ställde ganska mycket frågor om oss, vår resa och inte minst om oss som par. Min tanke efteråt, lite yrkesskadad, var att detta är ju faktiskt inte något som vi pratat om på länge. Därför tänkte vi spela in ett avsnitt med några av frågorna som journalisten ställde - och komplettera med om det är någon fråga som du har.
Vad tycker ni att den andre lägger för mycket respektive för lite pengar på?
När bråkade/tjafsade ni senast om pengar?
Vilka bra respektive dåliga ekonomiska vanor hoppas ni/är ni rädda för att skicka med till era döttrar?
bonus:
Caroline, är Jan en fegis som inte vågar testa fattigveckan?
Det finns en motsättning mellan att tala om för andra hur den “rätta vägen” ser ut innan de gör misstag, jämfört med att låta andra lära av sina egna misstag.
Mycket av RikaTillsammans går ut på det första, men om vi ska vara ärliga så är det väldigt kraftfullt och lärorikt att göra egna misstag i livet.
Hur ser ni på detta?
Du brukar själv prata om alla investerings-misstag du gjort i livet. Var hade du varit om du hade haft tillgång till motsvarande RT när du var ung? Hade det gått bättre eller sämre för dig?
När man har arbetat så länge med rikatillsammans som ni har gjort så kan det kännas svårt att få nya insikter då man redan är så påläst. Likväl har jag sett vid några tillfällen att forumet har ställt dina åsikter på ända med nya infallsvinklar. Bl.a.:
• ni fick reda på att en bil (oavsett ålder) i princip kostar minst 4000 kr/månad. Då väljer ni att levla upp efter många år med samma bil.
• när din bild var att 200 K skulle räcka till insats till en lägenhet för dina barn men Naessen (tog namnet från minnet - menar bilkillen) sa att man måste ha betydligt mer pga KALP-kalkylen. Jag uppfattade att det ändrade din syn.
• Axr inlägg om amortering höjer din risk. Det ändrade din syn på bolån.
Jag vet inte om det stämmer men det är i alla fall så det uppfattades för mig. Har du fler sådana insikter du har fått via forumet som har ställt din/er åsikter på ända? Vilket sådant tillfälle har förändrat er mest?
Sidogrej. Uuuunderbart med 20 kg gasol till grillen på bilden! Ni vill verkligen inte stå utan gasol när det är dags för grillning…
För en del år framgick det i podden att ni investerade i någon form av trädplanteringsprojekt i afrika. Även om jag då tyckte att det lät som ett märkligt scam har jag inte riktigt kunnat släppa hela grejen. Ni kanske redan har följt upp detta i podden, men jag måste verkligen veta - Var träden ett scam eller fick ni avkastning på dem?
Hahahaha, roligt hur folk alltid ser olika saker. Men ja, hatar att stå och grilla och så tar liksom gasen slut… Dessutom är det en bra preppinggrej tänker jag.