Har du en fråga som du vill vi ska ta upp i veckans avsnitt?

:question: Har du en fråga du har tänkt på, men ännu inte ställt? Eller har du ett ämne vi ska spekulera kring?

För 6 år sedan när vi började podda så gjorde vi det med “Frågor- och svar” baserat på dina och andras funderingar. Nu var det länge sedan vi hade ett sådant avsnitt, därav dagens inlägg.

Om du har någon fråga, fundering, kommentar eller ämne som du har tänkt på, hojta till så ska vi försöka ta upp det i ett kommande ordinarie avsnitt eller kortpodd. :heart:

Tack på förhand!
Jan

6 gillningar

Har sagt det förr. Hur ska man skapa sig en välbetald karriär?

Rubrik: Hur får man rejäl lön för mödan!

Underrubrik: En balans av skitsnack, förhandlingsteknik, arbetspolitiskt historia och ett stänk av arbetsmarknadsnormer.

Avsnittsdelar:

• Hur löneförhandlar man? En kort studie i förhandlingsteknik.
  • När bör man förhandla om vad? En utfrågning av en arbetsmarknadsrepresentant.
  • Hur blir man värdefull på jobbet? Samtal med chefer och företagsledare.
  • Normer och barriärer, hur får man dem på sin egen sida?
15 gillningar

Gärna också någon slags grundläggande teori om hur löner på olika yrken sätts - varför tjänar en ambulanssjukvårdare mindre än en redovisningskonsult?

2 gillningar

Jag tycker det är intressant att höra mer om hur man hanterar ekonomin i gemensamt hushåll. Ska båda bidra med samma summa till gemensamma kostnader, har man gemensamt konto, får båda behålla samma ”månadspeng” och resten går in i det gemensamma? Beror det på var man befinner sig i livet, hur påverkar inkomstskillnader?

5 gillningar

Jag har ett förslag till, om ni vill in på ett område där jag tror att ni snuddat vid tidigare. Det handlar om familjejuridik. Områden som samboavtal, äktenskapsförord, testamente, framtidsfullmakt, etc. När är det viktigt och hur ska man tänka, kan man göra själv eller ska man ta hjälp av jurist. Kan tänka mig att det finns kompetens i forumet även på det här området.

7 gillningar

Jag skulle gärna vilja höra om hur ni resonerar kring ens eget “net worth”.

Det jag är ute efter är att jämföra om mina egna tankar om det är rimliga. Hur man sammanställer och följer upp sitt totalvärde, dvs summan av alla tillgångar minus alla skulder och följer över tid.

Räntan, ska den upp eller ner? :rofl::rofl::rofl::rofl::joy:

2 gillningar

Hur funkar rikatillsammans being the scenes? Dvs, hur går det egentligen till att skapa ett avsnitt. Från idé till att du lägger upp inlägg om nytt avsnitt på forumet - vad görs? Och av vem? Och hur lång tid tar allt egentligen?

12 gillningar

Jag skulle vara intresserad av ett avsnitt om tids/ekonomi-planering för föräldrar.

Exempelvis om man skulle vilja åka på en längre resa med skolbarn (säg 3-6 månader?) Ni har ju tidigare pratat om sweet-spoten för detta mtp att barnen sen blir för gamla för att vilja åka med.

Det är ju t.ex. möjligt att vara föräldraledig fram till barnen fyller tolv.

Bl.a.:

• Fördelar nackdelar gå ned i arbetstid
  • Jämställdhet i hemmet
  • Regler och optimalisering föräldrapenning.
  • Ledighet knutet till skollov
  • VAB
  • Hemskolning?
  • etc

(Och såklart hur detta påverkar pensioner osv)

4 gillningar

Vore intressant. Hade en skolkamrat som tog ”ledigt” ett år när han var 10, för att segla jorden runt med familjen. Har för mig att det var hemskolning som gällde på båten, men vore intressant att veta mer.

3 gillningar

Jag tror, för poddbreddens skull, att ett avsnitt om deklarationen och de olika avdragens funktion etc skulle gagna både podden och nytillströmningen.

För egen del tycker jag olika skattesatser kopplat till pension, tidiga uttag, uppskjuten pension, fortsatt arbete etc vore intressant. Eftersom Ekonomiakuten och Plånboken är där och nosar ibland men misslyckas leverera eftersom Sveriges meste arbetsnarkoman Micael Nyman alltid pratar sönder det, så finns ett behov.

(i e bjud inte in honom som gäst :joy: )

12 gillningar

Hade varit intressant och höra vad ni tycker om att många global fonder idag har blivit så kallade dolda usa fonder, eftersom majoriteten av innehavet i många global fonder är i stora Amerikanska it bolag som Microsoft, apple, Google, Amazon osv.

En del barn blir aldrig “självförsörjande”, utan kommer leva på aktivitetsersättning/sjukersättning = fattigt. Vad kan föräldrar göra för att hjälpa sina barn ekonomiskt den dag föräldern inte finns kvar?

3 gillningar

Hur ska Noccogenerationen bli anställningsbar? Få ambition och kall som går att omsätta i pengar.

1 gillning

Jag vill höra Jan prata Tjeckiska och Caroline polska!

3 gillningar

Hur ska Noccogenerationen bli anställningsbar? Få ambition och kall som går att omsätta i pengar

Klart intressant avsnitt, jag tror dock det kommer gå ungefär lika bra som för jazzgenerationen, flower power-generationen, videovåldsgenerationen, hemdatorgenerationen, eller någon av alla andra förtappade generationer före dem.

Rätt vad det är sitter de där med CSN-lån, kostsamt boende, stress över pensionssparande och dyra aktiviteter till barnen. Och istället för att leva sina drömmar tvingar de sig själva att jobba och tjäna pengar. Enda skillnaden mot tidigare generationer kan vara att de eventuellt byter ut latte-to-go mot en Nocco. (Bitter, jag? Inte alls :wink: )

9 gillningar

Lite frågor, om ni kör ett q&a avsnitt framöver!

1. Om eller när ni flyttar till en lägenhet, vad tror ni att ni kommer sakna mest? Och minst!

2. Har ni några dolda talanger eller partytricks som sällan eller aldrig nämnts i podden?

3. Gissar att även ni äter ”skräpmat” någon gång ibland, vad har ni för favoriträtter inom snabbmat?

4. Har ni några projekt på gång för huset eller trädgården?

5. Har ni en drömgäst som ni kämpar för att få som gäst i podden?

Sen lite förslag på avsnitt!

1. Bjuda in ett husrenoverande par, som inte bränt ut sig, spräckt budgeten katastrofalt eller skiljt sig!
    (Lite relaterat till Husdrömmar på SVT.)

2. Hakar på @tankespjarn tipset! Ett bakom kulisserna avsnitt på RT vore jättekul att se. :raised_hands:

3. Blev nyfiken på att veta mer om Blockets uthyrningstjänst i och med senaste RT avsnittet, trots att jag inte äger hus. Men vore kanske kul att bjuda in Blocket och prata om den tjänsten och kanske tips kring onlineshopping inom secondhand.

4. Bygglovsregler för trädgårdar och mark, kostnader, fallgropar, vanliga svartbyggen, hack för en prisvärd trädgårdsrestaurering, AI hjälp, uteplatser och utbyggnader. 100% egoförslag. :wink:

3 gillningar

Hur borde man starta med investering och aktier som ungdom. Är det bäst att starta med säkra fonder eller borde man vara mer aggressiv och inte investera i stora fonder och borde man vänta med fonder tills man får en stabil inkomst att lägga in på fonden?

1 gillning

Jag har inte sett alla avsnitt så har dålig koll på om det tagits upp redan. Men om inte är det två områden som jag gärna skulle höra mer om:

1. Side hustles - om man har sådana, hur ska man egentligen göra för att göra rätt för sig? Skatter, måste man ha eget företag, bokföring osv.

2. Hur startar jag eget företag? Inte bara det vanliga som man kan se på Skatteverket osv, utan vad det faktiskt innebär i praktiken, vilka risker finns, vad händer om man inte tjänar några pengar, får man ha kvar företaget ändå, vilken bokföring måste finnas och hur gör man den, kan andra göra den är en osv. Vem borde ha ett eget företag och vem borde kanske inte?

Oavsett vad som komma skall så ser jag alltid fram emot nya avsnitt!

2 gillningar