Snart är det dags för avsnitt 260 - som är 5 års jubileum - och inspirationsbristen är total

Snart är det dags för vårt avsnitt 260 som @Caspian noterade är vårt 5 års jubileum. Det känns ju som att man borde göra något speciellt då, men inspirationsbristen är total. Då gör jag det som alltid fungerar - frågar dig / er… :wink:

Har du något tanke?

3 gillningar

Varför inte samla in berättelser från era lyssnare, om hur de senaste fem åren förändrat deras sparande, tänkande, liv och målsättningar tack vare podden?

Med tanke på att jag bara lyssnat 5 månader och att jag ständigt inspireras och lär mig nya saker via podden, bör fler ha upplevt massor under 5 år! :blush:

25 gillningar

Ja, vilken fin idé!

Kan ju matchas med hur det förändrat ditt/ert liv Jan.

3 gillningar

Ni skulle kunna köra en sammanfattning av evergreen avsnitt typ #99, #57, #217 osv… potentiellt #252 där kärnan av avsnittet lyfts fram och “Vad tar du med dig?”-frågan ställs för att ändå påvisa den katalog av avsnitt som finns.

3 gillningar

Du hade kunnat intervjuat någon expert på ESG eftersom det har blivit lite aktuellt nu med både Länsförsäkringar och Nordnet.

För att göra det enkelt. Johanna Kull hade en intressant vinkel i veckan.

Själv tycker jag nog inte att en passiv indexfond ska ta ställning i dessa frågorna utan det bör marknadens aktiva aktörer göra, men jag är så långt ifrån en expert som man kan komma :smile:

8 gillningar

Kanske vad ni hade för drömmar för podden/bloggen när ni startade och om förväntningarna möttes eller om det kanske gått åt ett annat håll och vad ni hoppas på framöver?

8 gillningar

Bra tema. Vore intressant med diskussion om marknadsviktade vs ESG viktade index.

4 gillningar

Berätta om RESAN och hur det känns idag en tid efter vissa genomlidna ångestfyllda beslut som tagit (för) mycket av din energi. T ex om bilbyte, Storskogen osv. (inför, under processen, efter =idag lite när det delvis ligger bakom) Lärdomar, vändpunkter i processen, hur skulle du gjort annorlunda med facit i hand, hur tänker du omkring nästa gång osv?

12 gillningar

I tillägg till det, vad händer kommande 5år? Vad är drömmarna där

5 gillningar

Mina två favoriter bland era återkommande gäster är Erik Strand och Moa men jag kan inte påminna mig om att de varit med i samma avsnitt någon gång. Det kanske skulle bli en intressant kombo? Jag har uppfattat det som att Erik likt Moa har många tankar om välmåendet och vikten av att låta pengarna växa som ett medel för att leva och inte tvärtom.

5 gillningar

Jäklar, var det inte avsnitt 100 precis?!

Klart du ska bjuda in Eric Strand OCH Stefan Ingves till det avsnittet :slight_smile:

3 gillningar

Bjud in professor Bo Becker på Handelshögskolan och han sitter som styrelseledamot för Lysa.

Kort och viktigt videoklipp från Bo Becker, som har varit värdefullt innan jag hittade Rikatillsammans community

Hur ska man tänka när börsen faller?fet text

2 gillningar

Istället för att bjuda in en gäst som ni intervjuar, bjud in en gäst som intervjuar er! Jag har lyssnat mycket på podden Hundåren där finalavsnittet på första säsongen gjordes på det sättet. Och tema Hundår är för övrigt alltid intressant.

8 gillningar

Då man firar jubileum så är det väl kutym med en sammanfattning och en best of lista? Tio bästa/sämsta/mest tankvärda/minst genomtänkta uttalandena i podden under fem års tid? Kanske till och med dela ute lite priser? Halvdecenniets bästa… forumtråd? Inlägg? Uttalande?

6 gillningar

Ett avsnitt som handlar mer om er själva kanske? Vi är många som hänger här hela tiden och det känns nästan som jag sitter i erat vardagsrum och lyssnar när ni pratar i era avsnitt. Men ändå så vet jag inte så mycket om er. Sedan förstår jag att man vill ha lite integritet och inte blotta sig alltför mycket.

Men typ vilka var ni själva för 5 år sedan?
Vilka tror ni att ni är om ytterligare 5 år?
Största insikten senaste fem åren?
En vanlig dag i Jans och Carolines liv?
Nåt ni önskar vore ogjort senaste fem åren?
Nåt ni önskar i hade gjort senaste fem åren?

Och så vidare…

6 gillningar

Jag skulle vilja ha ett avsnitt som handlar om familjen Bolmeson. Lite som @MattiasA90 är inne på. Hur ser er vardag ut? Vad brukar ni äta, hur ofta tränar ni, när vaknar ni och när går ni och lägger er. Vilken dag på veckan är bäst och vad är det som gör att just den dagen är lite bättre än alla andra? Om ni skulle ändra på något i era liv, vad skulle ni i så fall ändra på och varför? Hur lägger ni upp erat arbete? Det hade även varit roligt om ni bjöd in någon av era följare, kanske någon som har följt rikatillsammans från början :slight_smile:

3 gillningar

Hej!
Tack för alla fina och intressanta avsnitt.

Som jag ser och tänker för att nå ett ekonomiskt friare liv så krävs kapital. ”Stort” kapital är ju hävstången för att nå detta inom rimlig tid. Skulle vara intressant att höra hur folk har gjort för att nå ditt i ett och samma avsnitt.

Tjejen i Malmö som hyr ut sin bostad (AIRBNB) och uppfarten är ett bra exempel på konkreta handlingar för att nå ett kapital som leder till ekonomisk frihet.

Jag är 48 år gammal själv och trött på konsumtions samhället där jag jobbar på mitt jobb med stor passion. Detta har tyvärr påverkat mitt ekonomiska liv. Pga hårt arbete, långt till jobbet, relativt låg lön har lett till trötthet och att man ”unnar sig”. Livet blir som för många andra ett ekorrhjul.

Stabil ekonomi är en trygghet och en form av säkerhet.

Jag funderar ibland hur man skulle kunna ”starta om” och bla sälja av villan för att få fram kapital snabbt för att på så sätt få en hävstång.

Livet är mer än pengar……det vet jag. Men någonstans är det frihet och faktiskt även makt att ha stabil ekonomi.

Hur gör andra? FIRE folket? Tok sparar dom?

Det bästa är ju att under låååång tid spara och låta ränta på ränta effekten göra jobbet.
Detta hade man ju önskat att man blivit utbildad på när man var barn och så gör vi nu med vårt barn.
Nu var det inte så det var då och det kan man inte påverka.

Såå!
Skulle vara kul om ni pratade om lite ”utanför boxen” och snabbt ”re-set ” ekonomin och starta om. Vad skulle detta innebära för er /oss osv.

Hoppas ni inte tycker detta är för konstig frågeställning.

Tack för eran ärlighet som ni utstrålar i era program. Vi följer er varje vecka:)

Sköt om er!

/Joakim

1 gillning

Eftersom det är ett jubileumsavsnitt kanske ni ska ta ett litet större grepp på allt som har med ekonomi att göra, nu och i framtiden.
De grundläggande frågorna i livet, som människor alltid funderat på är:

• Varför finns vi?
  • Vart är vi på väg?
  • Vad händer när vi dör?

Översatt till “ekonomiska” kan frågorna vara:

• Varför ekonomi? Varför är det viktigt att gå med maximal vinst, istället för lagom vinst, eller status quo?
  • Vart är vi på väg ekonomiskt, i Sverige och i världen, om 5, 10, 20, 30 år? (Typiskt Eric Strand-ämne, men bjud gärna in fler).
  • Vad lämnar vi efter oss när vi dör, till våra barn och barnbarn? Hur ska vi göra det bättre, så att även de får förutsättningar att trivas med livet? (Ekonomi förefaller ofta vara fokuserad på kortsiktig vinning utan tanke på framtiden i ett längre perspektiv).
2 gillningar

Kanske inte ett 5års jubileum avsnitt, kanske har missat detta och de finns men jag hadevelat ha ettavsnitt om socialt ansvarstagande banker. Som JAKbank eller EKO-banken. Gör de skillnad? Vad har de för impakt?

1 gillning