Kommande veckan tänkte vi spela in jubileumsavsnitt 400 och vi hade gärna hört:
Vad önskar du att vi ska prata om i avsnittet?
Kommande veckan tänkte vi spela in jubileumsavsnitt 400 och vi hade gärna hört:
Vad önskar du att vi ska prata om i avsnittet?
400 saker som fått oss att ändra vår syn på ekonomin sedan starten
400% upp sedan resan började.
Tänk på instagram - det ska ju vara klickvänligt!
Vill ni inte vara så vitsiga så gör en personlig återblick med nedslag i de avsnitt ni minns, gäster ni haft och råd som tagits samt insikter som gjorts.
Då tipsar ni dessutom folk om s k guldkorn som missats.
Att handelsvaluta för en tillgång är irrelevant.
Myt utan dess like verkar det som.
Cryptovalutor i allmänhet och bitcoin synnerhet. Jag lyssande för ett litet tag sedan på ert Bitcoin avsnitt, som ni spelade in 2017. I ärlighetensnamn hade du Jan inte mycket rätt där (no hate, jag har lyssnat på 80% av alla era avsnitt och jag kan säga att jag är en stor fan utav er, du har fått mig från att ha en mycket naiv portfölj till en mer mogen portfölj med 95% globala index fonder.) När är det dags att inse att krypto är vettigt att ha med sig i sin portfölj? Ska Bitcoin behöva stiga till 1 000 000 US dollar innan folk inser att det vore en bra idé att sätta in sig i bitcoin på allvar och få en övergriplig förståelse för varför den (långsiktigt) har ökat så kraftigt i pris. Folk verkar ignorera att FIA valutan blir svagare och svagare mycket tack vare att stater trycker nya pengar.
En podd om historiska krascher och lite diskussion kring varför man ska sitta still i båten.
Finns redan mycket diskussioner kring detta i tidigare avsnitt, men skulle nog passa med en sån just nu om man tittar runt i forumet.
Gjorde dock en tråd “Hur skulle världen se ut om Avanza Global gått ner 100%? ( Sitt still i båten )” Som inte fått särskilt många svar.
Med så mycket i ryggsäcken, varför inte blicka framåt
Hur vill ni utveckla forumet/podden framöver och vilken riktning vill ni att forumet/podden ska ta?
Planer framåt alltså.
Uttagsstrategier har vi längtat efter länge.
Portföljstrategi
Permanent Portfolio
Golden Butterfly
Allvädersportfölj
All Season Portfolio
Cockroach Portfolio
Haha vad fasiken är det? Antar att det är någon mer assett class för att diversifiera ytterligare?
Det intressanta skulle väl vara att se tillbaka på åren och reflektera över hur ni förändrats över tiden och vad ni lärt er. Hur skiljer ni er från era tidigare jag. Finns det några roliga skämskuddar att plocka fram ur arkiven
Inspirerad av hur kackerlackor överlever i alla miljöer.
Allokering:
25% Aktier
25% Obligationer
25% Guld
25% Volatilitetsstrategier (ex. VIX, optioner)
Hade varit riktigt intressant att faktiskt få en rejäl dykning i en krasch, låt oss ta finanskrisen eller vid andra världskriget eller vilken stor krasch som helst. Jan får sätta sig in och förklara från början till “slut” vad som hände och varför och vad som hände i tidsordning. Hade varit sjukt intressant.
Snälla, om ni inte gör det nu, gör det NÅGONGÅNG
Gillar detta förslag!!
Nu brainstormar jag bara för full gas utan att tänka så mycket över det.
Vet inte om det varit uppe förr men kunde vara kul med en liten deep dive i det psykologiska omkring hur vi människor reagerar i tider där börsen går ner som den gör nu. Vad man ska tänka på och hur man kan träna sig i att bli robust och stå emot panikkänslan som kan sprida sig i kroppen.
Hur ändras vårt beteende i köpvanor och investeringar i dessa tider
? Sparande med mera?
Jag tänker lite i riktning av hur en vanlig average Joe påverkas. Eller småbarnsfamiljen. Eller hur dom som precis gått in i marknaden ska tänka.
Och hur man undviker att görs misstag i tider när marknaden går ner? Känns som att många nya inte upplevt en nedgång (om än en väldigt liten en) och man har varit bekväm med att marknaden gått mestadels upp i en längre tid.
Många vill dra sig fra USA (kanske för att dom tunga på USA) eller för att dom agerar på känslor (Trump, Musk, handelskrig, domedagsöverskrifter).
Finns det rationella alternativ om man inte vill vara så USA tung? Motsatt: Hur undviker man att helt plötsligt lägga en plan B?
Hur viktigt det är att man har koll på sin tidshorisont och heller inte har investerat hela familjens buffert i aktier. Att man har koll på sin grundläggande principer som fortsätt månadsspara, försök inte tajma marknaden och lite tjatigt men kom ihåg att sitt still i båten.
Kanske ta en titt tillbaka på historiska nedgångar och hur det gik. Och priset är man betalar om man drar sig ut i en nedgång.
Hur lång tid tar det för marknaden att återhämta sig om den går ned 30 %.
Ursäkta ordbajsandet. Kanske ni kan använda något av det en annan gång när marknaden är nede på riktigt
Instämmer. Jag tycker att det har varit intressant att se hur ni har utvecklats och vilka erfarenheter ni har tagit med er.
Saker som ni var säkra på när ni drog igång men som ni utmed vägen har omvärderat. Få av oss är samma personer (eller investerare) som man var för 10 år sedan.
Senmest minnesvärda avsnitten, mest populära verktygen, bloopers och annat som ger tillbakablick genom avsnitten är ett bra sett att väcka liv i gamla avsnitt.
Ser fram emot att lyssna på avsnittet oavsett vad det innehåller!
Intressant att höra tankar kring breda indexfonder nu när USA börsen rasar och USA aktier väger tungt i indexfonderna
Först! Stort grattis!
Har inte lusläst alla inlägg i tråden, så sorry om det blir dubbelt.
Ok att plocka ut russinen i listan nedan, eller ingen.
Men jag är nyfiken på hur ni tänkte vid första avsnittet, vad ville ni uppnå då?
Vad ni är stoltast över att ni uppnått med RT, från första avsnittet fram till idag?
Hur tror ni RT delarna kommer utvecklas framåt? Med podden, sociala medier, forumet och rika tillsammans programmet.
Vilket avsnitt har varit roligast, jobbigast, mest givande och mest oväntat?
Vilken har varit er favoritgäst?
Vilken är er framtida drömgäst?
Finns det något ni skulle gjort annorlunda, med den kunskap ni har idag?
Hoppas ni firar och tar ett minnesfoto!