Podd med @Sparmakarna | Vad ska vi prata om? 💭

Vi ska spela in podd med (@Sparmakarna) Johan och Karin som Àr smÄbarnsförÀldrar i 35-Ärs Äldern.

PÄ Instagram för 100 tusen följare och i deras poddar delar de sina tankar om privatekonomi och investeringar.

Om du har förslag pÄ frÄgor eller tips pÄ Àmne att ta upp i avsnittet fÄr du gÀrna svara i trÄden.

Tack pÄ förhand :heart:

6 gillningar

Deras investeringsstrategi samt hur de tÀnker kring utgifter för smÄbarnsfamilj, t.ex vad man kan spara in pÄ och smarta tips kring det.

Vilket ansvar tycker de att de har för sina rĂ„d? Är det en typ av finansiell rĂ„dgivning (light) de hĂ„ller pĂ„ med?

7 gillningar

SpÀnnande! KÀnns pÄ pappret som ni Àr varandras Àrkefiender :joy:

De kör stockpicking
De ska lansera app för privatekonomi
De poddar

LÄter som sparmakarna vs bolmessons kommer bli den nya sherlock vs Moriarty!

FrÄga till dem:
Hur resonerar de kring barnspar, vilka belopp och vilket sparsÀtt?
NĂ€r ska de ges till barnen?
Hur gör det för att spara jÀmnstÀllt mellan de tvÄ barnen?
Hur arbetar de för att lÀra sina barn att hantera pengar?

2 gillningar

Kan man vara en seriös ekonomiprofil i ett sÄ kort och sönderklippt format som insta?

(Seriös i dess rÀtta kontext alltsÄ. Inte chattens.)

3 gillningar

Ett inlÀgg har sammanfogats med ett befintligt Àmne: Avsnitt med Finansinspektionen | Vad ska vi ta upp? :thinking:

Hur ser dom pÄ vetenskapliga bevis för indexfonders överprestation vs. att de sjÀlva vÀljer individuella aktier?

Hur skulle kom dom fram till 3000 i lekpeng per mÄnad med en sparkvot mellan 40-50% och 5 miljoner i kapital? Hur skulle de kunna omfamna deras inre Sture P för ett rikare liv?

Blir dom nÄgonsin oroliga för att dom översparar/kommer ha svÄrt att stÀlla om till att anvÀnda sina pengar i takt med att ekonomin vÀxer?

7 gillningar

OT sĂ„ ska hĂ„lla mig kort. Men ja det tycker jag absolut. Även om det tyvĂ€rr finns mĂ„nga exempel pĂ„ det motsatta. :blush: Exempelvis RT gör ett utmĂ€rkt jobb pĂ„ instagram och en nĂ€rstĂ„ende till mig driver ekononikonto för nybörjare pĂ„ instagram och TikTok. DĂ€r Ă€r mĂ„lgruppen i början av sin ekonomiska resa varav mĂ„nga Ă€r tydligt yngre. TvĂ„ mycket bra grupper att nĂ„ via sĂ„dana kanaler. Djupet pĂ„ innehĂ„llet begrĂ€nsas sĂ„klart och det behöver kreatören anpassa sig till och vara försiktig med.

FrĂ„ga till sparsmakarna: Är nyfiken pĂ„ vilka de vanligaste frĂ„gorna/problemen Ă€r som dyker upp frĂ„n deras mĂ„lgrupp.

2 gillningar

Skriv nu inte svaren Ät dem. :smiley:

1 gillning

Kul att ni poddar tillsammans! Jag tror sparmakarna pÄverkar mÄngas liv i en positiv riktning.

Jag skulle vilja höra er diskutera litteratur med dom. Vilka böcker mÄste man lÀsa om man Àr intresserad av sparande och investerande?

Även en frĂ„ga till er sjĂ€lva:

“Best way to get rich is to talk about money”?

Inget negativt menat, undrar bara om det ligger nÄgot i det. Vad jag förstÄtt sÄ Àr reklamintÀkterna pÄ t ex Youtube högre om det handlar om ekonomi.

2 gillningar

Haha kÀndes först mer som smÄsyrlig kritik Àn en riktig frÄga men om jag snÀlltolkar sÄ var det kanske inte sÄ :joy: Sorry :see_no_evil:

Kritiken gick till adhd-plattformen primÀrt och kanske mer valet av densamma sekundÀrt.

Jag vill ocksÄ höra om mÄlgrupp, Äterkoppling och vad deras bild av svennebanans förstÄelse av privstekonomi Àr.

(Jag hörde pÄ senaste Rstionsl Reminder (#300) under morgonpromenaden och kÀnde stt jag blev lite mörkrÀdd.)

2 gillningar

Nyfiken pÄ vad det Àr med de hÀr Spermakarma som gör att ni bjudit in dem till podden? Vad Àr vinkeln menar jag. Jag har inte hört talas om dem innan.

Det vore kanske intressant att höra om deras utbildnings- och yrkesbakgrund. Vad gjorde de innan de beslöt sig för att podda om pengar?

det dom fortsatt jobbar med pĂ„ sina daytime jobs: socialsekreterare och IT-tjomme (har för mig att han dock börjat gĂ„ över mer mot finans influenser nu, om jag inte missminner mig). :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vad tycker de sjĂ€lva skiljer dem frĂ„n andra “influencers” (i brist pĂ„ ett bĂ€ttre epitet) som bara pĂ„verkar mĂ„lgruppen för att sjĂ€lva tjĂ€na pengar?

Skeptisk Ă€r bara förnamnet

3 gillningar

TyvÀrr kommer jag hoppa över avsnittet

Har försökt lyssna pĂ„ dem ett par gĂ„nger, men nĂ€r det anvĂ€nder svordomar som fjortisar
:triumph:

1 gillning

Vad gör dem lyckliga?
Vad ger dem glÀdje i vardagen?
Vad Àr rikedom för dem?
Hur ser den optimala vardagen ut?
RÄd till andra smÄbarnsförÀldrar?

2 gillningar

Hur tĂ€nker de kring hĂ„llbart sparande? Tycker de liksom mĂ„nga hĂ€r pĂ„ forumet att man som investerare inte har nĂ„got ansvar alls för vilka aktier man Ă€ger? (Eller snarare att man kan lika gĂ€rna Ă€ga oljebolag och annat skit för “det spelar ingen roll”)

2 gillningar