SpÀnnande! KÀnns pÄ pappret som ni Àr varandras Àrkefiender
De kör stockpicking
De ska lansera app för privatekonomi
De poddar
LÄter som sparmakarna vs bolmessons kommer bli den nya sherlock vs Moriarty!
FrÄga till dem:
Hur resonerar de kring barnspar, vilka belopp och vilket sparsÀtt?
NĂ€r ska de ges till barnen?
Hur gör det för att spara jÀmnstÀllt mellan de tvÄ barnen?
Hur arbetar de för att lÀra sina barn att hantera pengar?
Hur ser dom pÄ vetenskapliga bevis för indexfonders överprestation vs. att de sjÀlva vÀljer individuella aktier?
Hur skulle kom dom fram till 3000 i lekpeng per mÄnad med en sparkvot mellan 40-50% och 5 miljoner i kapital? Hur skulle de kunna omfamna deras inre Sture P för ett rikare liv?
Blir dom nÄgonsin oroliga för att dom översparar/kommer ha svÄrt att stÀlla om till att anvÀnda sina pengar i takt med att ekonomin vÀxer?
OT sĂ„ ska hĂ„lla mig kort. Men ja det tycker jag absolut. Ăven om det tyvĂ€rr finns mĂ„nga exempel pĂ„ det motsatta. Exempelvis RT gör ett utmĂ€rkt jobb pĂ„ instagram och en nĂ€rstĂ„ende till mig driver ekononikonto för nybörjare pĂ„ instagram och TikTok. DĂ€r Ă€r mĂ„lgruppen i början av sin ekonomiska resa varav mĂ„nga Ă€r tydligt yngre. TvĂ„ mycket bra grupper att nĂ„ via sĂ„dana kanaler. Djupet pĂ„ innehĂ„llet begrĂ€nsas sĂ„klart och det behöver kreatören anpassa sig till och vara försiktig med.
âBest way to get rich is to talk about moneyâ?
Inget negativt menat, undrar bara om det ligger nÄgot i det. Vad jag förstÄtt sÄ Àr reklamintÀkterna pÄ t ex Youtube högre om det handlar om ekonomi.
Nyfiken pÄ vad det Àr med de hÀr Spermakarma som gör att ni bjudit in dem till podden? Vad Àr vinkeln menar jag. Jag har inte hört talas om dem innan.
Det vore kanske intressant att höra om deras utbildnings- och yrkesbakgrund. Vad gjorde de innan de beslöt sig för att podda om pengar?
âŠdet dom fortsatt jobbar med pĂ„ sina daytime jobs: socialsekreterare och IT-tjomme (har för mig att han dock börjat gĂ„ över mer mot finans influenser nu, om jag inte missminner mig).
Vad tycker de sjĂ€lva skiljer dem frĂ„n andra âinfluencersâ (i brist pĂ„ ett bĂ€ttre epitet) som bara pĂ„verkar mĂ„lgruppen för att sjĂ€lva tjĂ€na pengar?
Vad gör dem lyckliga?
Vad ger dem glÀdje i vardagen?
Vad Àr rikedom för dem?
Hur ser den optimala vardagen ut?
RÄd till andra smÄbarnsförÀldrar?
Hur tĂ€nker de kring hĂ„llbart sparande? Tycker de liksom mĂ„nga hĂ€r pĂ„ forumet att man som investerare inte har nĂ„got ansvar alls för vilka aktier man Ă€ger? (Eller snarare att man kan lika gĂ€rna Ă€ga oljebolag och annat skit för âdet spelar ingen rollâ)