Eftersom Jan givit ut en och Caroline skriver, hur får man en bok utgiven? Vilka sätt finns? Vad kan man behöva, och få hjälp med? Hur får man betalt? Är det lön eller inkomst till ett bolag man startar och sen plockar ut pengar ifrån.
Såklart lite olika villkor beroende på hur känd man är. Men ändå intressant.
Detta knyter in på frågan, hur lär man barn att hantera pengar? Nuförtiden är ju pengar mest en siffra i en app och ett plastkort.
Budget och sparande, hur lär sig barnen det på bästa sätt?
Spara till barnen, är det bra? Hur mycket kan vara lämpligt? Råkar man placera pengarna tursamt och det blir några Mkr när de är 18, fast man tänkte mycket mindre. Ska de då få hela summan eftersom sparandet var ju tänkt till dom. Även förskottsarv relaterar till detta.
Det knyter oxå vidare in på hur tänker man kring studielån som ung. Själv tog jag inga CSN-lån, utan använde alla mina besparingar istället. Från känslan jag fått på forumet så var det inte optimalt.
Tänker oxå att man vill ju att barnen ska ha förmåga att jobba och tjäna sina egna pengar och förstå värdet av dem. Det är ju det viktigaste.
Summerat handlar det väl om, hur får barnen bästa tänkbara ekonomiska och livsförutsättningar och kan klara sig själva. Hur mycket ska man lägga sig i?
Vi har helt olika frågor tror jag. För en del kan förmågan att tjäna egna pengar inte nås. Utan, som jag skrev, “inkomsten” blir aktivitetsersättning/sjukersättning.
Jag skulle vilja ha ett avsnitt jämförelse. Då inte bara ekonomisk.
Det grundar sig nog mycket i att jag brottas med det själv. Jag är liksom avundsjuk på andra som är bra på så mycket. typ musikaliska, duktiga på prata inför folk, duktiga på jobba med barn, typ leda idrottslag ideellt, starka och konditionsstarka. samtidigt på de vårdar sin relation och lagar ekologist vegansk mat från grunden samtidigt som de är bra föräldrar osv osv.
Jag vet att jag inte är ensam att brottas med detta. Det vore kul att höra er ta ett grepp på den här jämförelsesjukan
Lär dem om hur man skapar pengar å ge dem inte en spänn. Är nog få som tänker så ändå och ännu färre som realiserar det. Man vill ju ändå göra vad man kan, även om det inte nödvändigtvis är det bästa för att de ska lära sig stå på egna ben i den värld de blir vuxna i.
Visst hade det varit ett intressant ämne för ett avsnitt ändå. Bara man väger båda alternativen mot varann
Det verkar finnas en uppfattning att skatten på ISK är typ 0-1%. Nu menar jag alltså den ackumulerade skatten, inte skatten ett enskilt år.
Jag skulle vilja se någon sorts räknesnurra för att jämföra vanlig depå och ISK ur skatteperspektiv. Då skulle antagandena om effektiv skattenivå kunna bli mer realistiska.
Hur bör man bokföra sin privatekonomi, typ Spirecta? Nån mininivå när man tycker ekonomin rullar ok? När det är tight? Val av kategorier subkategorier system och ambitionsnivå? Undrar jag
Hade vart kanon med ett avsnitt riktade mot föräldrar!
Vad är mest ekonomiskt fördelaktigt om både barn och förälder är sjuka, ska man lägga in vabb då eller sjukskriva sig själv?
Hur påverkar föräldraledighet och vabb pensionen?
Vad önskar ni att fler föräldrar visste om som skulle gynna deras ekonomi? Exempelvis att man kan gå med i paprikaklubben på ICA och få 5% rabatt på hela sitt köp under torsdagar. Finns det fler sådana tips?
Sen är man ENORMT nyfiken på er ekonomi! Hur mycket pengar har ni förlorat på era investeringar? Hur mycket har ni tjänat? Vad har ni idag i fonder och aktier? Vad har ni för ekonomiska mål? Vilka investeringar har ni tjänat mest på? Vilka ångrar ni? Hur ofta köper och säljer ni aktier? Kan Jan hålla sig från att köpa/sälja aktier dagligen? Vilka investerare inspireras ni av? Känner folk igen er på stan? Är andra ekonomipoddar avundsjuka på er?