Vilka tre tips skulle du ge till en företagare med aktiebolag? | Låt oss samskapa

Jag klurar på ett avsnitt om eller riktat till dem som driver AB. Just nu är det lite brainstorming och research-fas och därför tänker jag att vi kan hjälpas åt i forumet att samskapa.

Vilka tre tips skulle du ge någon som driver ett AB?

Jag vet att ovan är en superbred och odefinierad fråga utan avgränsningar. Det är med flit för att försöka se vad som dyker upp. Just nu känner jag att det lika gärna kan bli succé som total flopp. Men det är fredag, då får man lov att ha otur när man tänker. :blush:

PS. Man kan få ge mer än tre tips om man vill…

4 gillningar

Mina första tips, ej nödvändigtvis i prioritetsordning.

• Sälj! - Fokusera på sälj, sälj och mer sälj. Har du säljet på plats så kommer i princip allt annat lösa sig. I ett av mina företag kallade vi säljavdelningen för “inkomstavdelningen”.

• Tjäna mer och jobba mindre - Som företagare ska du ha möjligheten att kunna jobba mindre och tjäna mer än som anställd med motsvarande arbetsuppgifter. Jobbar du mer och tjänar mindre så är det något som kan göras bättre i din verksamhet. På samma sätt ska du minst ha samma förmåner som anställd t.ex. tjänstepension, försäkringsskydd etc.

• Jobba både i och på ditt företag - de flesta företagare jobbar mest bara “i” sitt företag. Dvs. med kunder, administration och annat. Det är lätt att glömma bort att jobba “på” sitt företag, dvs att ha det strategiska perspektivet på lite längre sikt.

• Höj priset - inflationen minskar värdet på dina pengar och saker blir dyrare. Du måste kompensera för det. Dessutom är risken överhängande för att du ligger för lågt i pris. Höj priset! Varje år. Målet är att du ska förlora 20 procent av kunderna med motiveringen för högt pris. Då ligger du rätt. Ett höjt pris leder direkt till mer pengar i din ficka eftersom det höjer din marginal.

En kortis: jag har en kompis som är “kris-VD” dvs att han går in bolag som har det tufft för att vända dem. Han gör samma sak på alla företag den första tiden. Höjer priset med minst 7 procent på allt. Sedan gör han sig av med alla som inte accepterar prishöjningen.

Ett konkret tips att göra redan idag: höj priset med 7 procent och se vad som händer. Du kan alltid be om ursäkt och ge rabatt på dessa procent om folk protesterar.

• Ge aldrig rabatter - rabatter äter direkt marginal på sista raden. Det är dina egna pengar som du ger bort. Ge hellre något mervärde på något annat sätt.

När det gäller den ekonomiska sidan och uttag från företag så är mitt tips att sträva efter:

• Lön på 45 000 SEK för att maxa avsättningar till pension, SGI och välfärdssystemet

• Tjänstepension på mellan 10 - 20 procent upp till en lämplig nivå

• Maximal utdelning enligt K10

• Spara i en KF i bolaget.

6 gillningar

Det där med tjänstepension eller inte har jag aldrig blivit klar över och därför skippat. Har bara sett det som man låser in kapitalet istället för att ha det fritt tillgängligt och spara i företaget (kanske ev som direktpension eller i separat holdingbolag).

Är argumenten:

• Enklare och billigare att få tag i en sjukförsäkring via en minimal TP?
  • Lägre årlig schablonskatt jmf med KF?

Under Jobba på ditt företag eller under Sälj skulle jag vilja lägga till “Nätverka”

Var social, bygg nätverk, hjälp anda egenföretagare etc.

Starta ditt AB direkt du är på G. Då kan du eventuellt tillgodoräkna dig utdelningsunderlag från en uppstartsfas även fast verksamheten inte kommit igång riktigt.

Sätt dig in i regelverket/matematiken omkring att få ut pengar ur bolaget. Hur funkar det med löner på olika nivåer. hur funkar det med utdelning. Ser att t ex många tänker att bolagets bokföringsmässiga “Egna kapital” är bra för sämre tider. Men de är ju tyvärr redan bolagsbeskattade och bör i princip endast tänkas användas till utdelning. Där då “periodiseringsfonder” är bättre eftersom de är “obeskattade tills vidare” så att säga.

Håll koll på likviditeten (NÄR ska pengar in/ut) och se till att få avkastning även på pengar som ska betalas ut “framöver”. (t ex flera räntebärande konton med olika löptid för kapital till olika saker).

Att ta “grejor/bilar” för bolagets pengar är inte alltid det som är mest lönsamt i motsats till vad många tror.

Min revisor sa en gång -lägg tid/fokus på din affärsverksamhet och inte på att “jaga avdrag”.

2 gillningar

Kan du ge exempel exklusive bil (det blir för mycket nobelmatematik) där prylar är billigare betala privat än på bolaget?

• Vad du än säljer måste HELA köpupplevelsen hos dig vara bättre än hos dina konkurrenter.
  • Fokusera på dina styrkor och låt andra utföra det du inte behärskar.
  • Företagande handlar om relationer och förtroende. Du vet aldrig var personen framför dig dyker upp om 2 år. (Den här punkten har min far tjatat om sedan jag var liten.)

Edit: Insåg nu att det specifikt rörde AB och inte företagande i allmänhet. :relieved:

2 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Skillnader på att driva AB på heltid vs parallellt med anställning

Allt som går att ta på bolaget tar jag på bolaget. Laptops, telefoner, smartklockor, läsk, frukostfrallor, leasingbil, friskvård, jul- och coronagåvor. Hör gärna motargument till varför något av dessa inte vore lämpliga. På min wish list är även en tråd där du behandlar företagsleasing vs. privatleasing. :wink:

Jag både jagar avdrag och fokuserar på affärsverksamheten och ser inget större motsatsförhållande där. Så är jag också lite av en ekonominörd som behöver veta allt om vilka avdrag och förmåner som finns för att sova gott om natten.

Jag är av samma åsikt som säkert är tydligt via andra inlägg av mig här på forumet. Ser fram emot det kommande avsnittet som behandlar det här. Största nackdelen med en pensionsförsäkring (utöver att den inte är mest skatteeffektiv) är utan tvekan inlåsningseffekten där man inte kan agera på nya skattepolitiska beslut.

Jag tycker det här är en klurig fråga när man saknar kontext. En ensamkonsult med stabila inkomster hamnar lite i ett fack för sig. En startup beroende av riskkapital som arbetar med att ta fram en prototyp som ska “förändra världen” hamnar i ett helt annat.

Att ha tillgång till ett nätverk är en tillgång oavsett utgångsläge. För att av en händelse vara rätt person på rätt plats behöver man ju befinna sig någonstans från första början.

Skalbarhet är kanske något annat att fundera över även om jag har svårt att komma fram till ett konkret tips här och nu.

1 gillning

Mina korta tre punkter:

1. Håll koll på kvitto, ekonomi och bokföring. Varje månad ska kunna ”stängas” sista dagen i månaden (lärt av misstag…)
  2. Överleverera mot kund, gör lite mer än alla andra konkurrenter
  3. Våga be om hjälp och erbjud hjälp till folk även när dom inte bett om det
  4. Hitta folk att samarbeta med, nätverka

Haha, blev visst fyra…

1 gillning

Lite motsägelsefullt? :slight_smile:

1 gillning

Rabatt på en prishöjning är fortfarande en prishöjning… :thinking:

Helt enig om att man måste höja priser …. Men att ha som tumregel att tappa 20% av kunderna på pris känns fel för mig. Absolut en bra idé om man höjer priset med 30% eller mer, men om man tappar 20% av kunderna på en 10% prishöjning så lär det ju inte vara en bra affär, annat än det är usla kunder som lämnar.

Visst, att tappa många kunder kan vara nödvändigt i ett turn around case där man under-prisatt och har kunder som man förlorar pengar på … eller i start-up fas där man inte vet priskänsligheren … däremot tveksam som generell tumregel :thinking:

Jag skulle föreslå

• Höj priserna lite i taget men oftare. Absolut minst en gång om året och absolut minimum med inflationen. Gärna oftare så fort det finns en anledning där man kan hänvisa till makrodata. Som nu tex med råvarupriser, elpriset och högre inflation.

• Sätt ett ”list pris” som är högt och jobba med rabatter från det. List priset ska gärna vara så högt att du aldrig tror någon betalar det. Kunder gillar att få rabatter. Får inköpare att se bra ut. Sätt sedan rabatterna beroende på hur bra kunden är tex hur mycket av deras behov du får order på, om de betalar i tid, om de kräver mycket/lite support mm.

• Utvärdera vilka kunder som du tjänar mest på, på sista raden. Inte alltid de med högst priser, om de tex reklamerar i onödan/ofta eller kräver mycket support. Behåll de viktiga kunderna och var beredd att släppa de sämre, speciellt om du har begränsad kapacitet.

Ja, det blev bara lite komiskt :slight_smile: Sorry!

Man kanske kan skriva det som att man reviderar ner sin prishöjning för tydlighetens skulle så gäller fortfarande axiomet att aldrig ge rabatter.

Även om jag tycker man inställer kan anamma rabatterna men vända det till sin fördel genom att jobba med (högt) list pris och olika rabatter mot olika kunder. Se ovan.

Alla älskar att få rabatter så jag tror man får vända det till sin fördel.

Däremot kan man aldrig ge rabatter när kunder försöker ”bully” en till ett lägre pris. Då är det sällan en bra kund att behålla.

Nä. Höj priset varje år, du kan alltid utgå från indextillägget som utgång och bestämma vad du vill ha, men inte hitta på nya argument för att höja baserat på din makrosyn stup i kvarten… Du ska inte tråka ut kunderna…

1 gillning

Ett förslag på tillägg.

Outsourca det du inte är bra på till proffs så du kan fokusera på att skapa och leverera affärer.

Tex jag är fullständigt uttråkad av bokföring, momsredovisning, mm mm och outsourcade det dag 1. Kostar en slant men har samtidigt fått mycket hjälp och tips plus att jag kunde fokusera på bolaget. Inte ångrat det en sekund :slight_smile:

5 gillningar

Utveckla gärna vad du menar med indextillägg? :slight_smile:

Såklart ska man inte tråka ut kunder. Men om verkligheten förändras så bör priset förändras. Kan man få in en extra liten prishöjning per år så ger det bra effekt.

1 gillning

Tex kan man utgå från Arbetskostnadsindex (AKI) eller annat som passar in på ens verksamhet, beroende på vad det är man sysslar med…

1 gillning

Saker där förmånen värderas oproportionerligt högt. Tex 4-hjulingar, snöskoter, husbilar, båtar för månskensbönder om Skatteverket sätter klorna i det.

Vissa saker som att vissa företagsmobilabbonemang och försäkringar ibland är betydligt dyrare än motsvarande privat.

Allt har att göra med hur ”lite skatt” du betalar på företagets lönsamhet ihop med ditt och bolagets kostnad kontra kostnaden att äga det privat.

Skattar du fram pengar förmånligt kan det med dagens höjda förmånsvärden på bilar mm ihop med vissa förmånliga privatleasingbilserbjudanden ganska ofta vara bättre skatta fram pengarna och köpa bilen privat. Beror också på olika skattefri milersättning mm.

1 gillning

De flesta sakerna du räknar upp är bra saker OM du ändå skulle prioriterat/köpt de. Det där skattefria gymkortet för 4000kr som man ”automatiskt köper eftersom man kan ta det på firman” och som ändå aldrig blev använt hade kanske varit bättre att hoppa över. Samma sak med den där ”köpta” kaffe/morgonfrallan/läsken som även om den tas på firman snabbt blir dyr i längden jämfört med vanlig ”hemmafrukost”. Särskilt om den dessutom köps i ”dyrkiosken” på väg till jobbet.

Mobilen kanske används fler år om den är betald privat än att ta en ny på firman ideligen. Jag räknade själv på ekonomin med två företagsmobiler och två privata ungdomsabbonemang. Blev billigare att ta privat ”familjeabbonemang” för 4 pers med fri surf när jag skattar fram pengarna förmånligt via lågbeskattad utdelning. (Vill ha Telia av olika orsaker så i det fallet gällde det deras abbonemang)

Bilen är inte alls säkert att det är förmånligast ta på firman. Beror som sagt på det enskilda fallet och mycket är kopplat till hur man skattar fram pengar ut bolaget.

Angående ”jaga avdrag” var det mest hur vissa lade ner mycket tid/energi på att få fram ”kvitto med rätt beskrivning”, lade ned mycket besvär för att uppfylla vissa regler för att begränsa skatt osv.

Det handlade också om att lägga tiden på det man var bra på. T ex också att ”leja bort” vissa sysslor som man är långsam med och som tar energi/tid. (Tex bokföring för många) Där man t ex istället lägger tiden på att sälja fler konsulttimmar om möjligt. Att lägga ner tid på att vara insatt/påläst är alltid toppen tycker jag.

Starta en ny biltråd törs jag knappt göra med tanke på att Jans V70-tråd blev en riktigt maratontråd😁

6 gillningar