Vilka tre tips skulle du ge till en företagare med aktiebolag? | Låt oss samskapa

Så sammanfattningsvis inte köpa saker på firman man aldrig skulle köpt annars, särskilt om de inte har nåt med verksamheten att göra, eller där priset för företag är mycket högre*. Och bilar är fortsatt ett helt separat kapitel.

*jag har inte kommit till skott med vårdförsäkring än, för jag tyckte det verkade lite väl dyrt. Det kanske finns privata billiga alternativ.

1 gillning

Ang rabatter så finns det ju en poäng OM det leder till en långvarig affärsrelation.

I min bransch, där det finns ett visst överskott på leverantörer, är det dock vanligt att mindre nogräknade kunder hoppar runt med löften om ”mer jobb sen” i utbyte mot ”rabatt på första jobbet” (spoiler: det blir sällan mer än ett jobb).

Vi vände alltid på erbjudandet och sa att rabatten kommer på jobb nummer två istället. :slight_smile:

2 gillningar

Ja, det kan man såklart göra för tjänster med detta indexet. Om man är tillverkande så kan det såklart användas för value-add delen (arbete/tjänstedelen) kombinerat med råvaruindex för den typ av råvaror man använder.

Den stora nackdelen är att index också kan gå ner, så man måste vara medveten om att det även kan tvinga en till ofrivilliga (onödiga) prissänkningar.

Upplevde det smärtsamt som anställd när vi låste produktpriser till index för kunder som ville ha långsiktiga avtal. Inte något jag vill göra som egen företagare för jag har ju inte full kontroll över indexet.

Men absolut ett alternativ om man vill göra det enkelt och inte ta prisförhandlingarna

Det där med att tjäna mer och jobba mindre vill jag slå ett slag för. Företagande behöver inte bara handla om att jobba, jobba, jobba. Sedan jag gick över till att jobba som konsult i eget bolag har jag visserligen höjt min lön en del, men viktigare är att jag gått över till sex timmars arbetsdag och 11 betalda semesterveckor varje år. Det gör en enorm skillnad i livet, särskilt om man som jag har barn i förskole/skolåldern.

5 gillningar

Poängen med att använda ett index är ju att det inte är något som någon av parterna har inflytelse av, dvs det är ingen som vinner eller förlorar på det. Jag tycker det är ett bra och enkelt sätt, speciellt för dom som inte är vana eller gillar att förhandla.

Men gillar man förhandlingen i sig så kan indexen bara ligga som grund för vad man ska föreslå och justera upp till nivån som anses rimlig och lämplig.

2 gillningar

OM man tycker om det ja… andra tycker om att jobba sjukt mycket för att tjäna massor av pengar och sen va ledig ett halvår, det är ett val var och en får göra tycker jag utifrån livssituation. Vilket jobb man har spelar givetvis också in på hur möjligt det är att gå ner i tid tex…

1 gillning

Samma här.

Helt ointresserad av att lära mig (och trygg i vetskapen att jag ’skulle kunna’ lära mig om det krävdes. Dum e jag inte. Bara så löjligt ointresserad?) så har gjort detsamma.

Word!
Det där är en sån där sorglig ’sanning’ som jag gärna bidrar att slå hål på!
Men tyvärr lever vi i en kultur som haussar ’jobba i sitt anletes svett’ på ett alldeles absurt sätt!

5 gillningar

Tycker det helt beror på branch.

I många företag baseras inköpsavdelningens bonus på besparingar vid förhandlingsbordet. I dessa branscher så är det bra att ge ett första bud som ligger högre än normalpriset med förväntningarna att man kommer gå ner i pris vid förhandlingsbordet.

Leverantörer som har gått ner i pris är mer populära än de som hållit samma pris även om total kostnaden är densamma.

Tycker nog att vi egentligen beskriver samma sak: smart företagande kan ge mer ledighet. Skillnaden är att jag pratar om att sprida ut den extra ledigheten över året medan du pratar om att ta ut hela på en gång. Summan blir nog ungefär densamma, och självklart ska man anpassa upplägget efter sin livssituation.

2 gillningar

Det här är något jag kämpar med fortfarande. Jag hade som nyårslöfte för både år 2020 och 2021 att försöka ta ut mer ledighet. Det gick ju så där måste jag erkänna. 5 veckors semester under ett år har jag aldrig lyckats ta ut. Inte ens som anställd.

En egenkonsult som har ett timarvode på 750 kr minskar bolagets inkomst med 30 000 kr för en veckas extra ledighet. Jag kan ställa mig själv frågan: Är det värt 6 000 kr för att ligga på stranden en dag extra? För mig blir svaret allt för ofta nej. Jag tar i princip aldrig ut sjukdagar heller. När jag låg i COVID förra veckan funderade jag på att ta ut en sjukdag. Sedan kom jag fram till att det skulle motsvara en ny Apple Watch om jag bara öppnade laptopen och tog mig igenom dagen. Så blev det.

Någon som i övrigt känner igen sig i det här eller jag ensam med mina i-landsproblem? :wink:

Jag träffade en gång en konsult som jobbade högst 6 månader om året. Resterande 6 månader ville han dedikera till att resa och klättra berg som var hans livs stora passion. Andra konsulter ser sin tid mellan uppdragen som ledighet och bokar in sina resor då. Något jag själv mer ser som arbetslöshet och därför inte skulle kunna koppla av förrän nästa uppdrag är säkrat. Men alla är vi olika…

6 gillningar

Den stora frågan som jag brukar ställa mig. Är “vem som håller i kopplet?”

Jobbar jag för att jag:

1. objektivt måste,
  2. för att jag upplever att jag måste eller
  3. för att jag genuint vill?

Jag tror att många är i nummer två och det är ofta mentalt och rädslodrivet. Där får man ju undersöka, gärna med hjälp av en coach, vad är det egentligen som jag är rädd ska hända?

5 gillningar
  1. Lämna bort bokföring till en redovisningskonsult
  2. Jobba inte hårt, jobba smart
  3. Ha kul varje dag
4 gillningar

Tycker dessa tips även gäller anställda,

Om du vill få mardrömmar så är denna artikel bra,

1 gillning

Skiljer en del om du driver firman själv eller om du vill driva en firma som skall expandera med anställda.
Men något spontant:
1, Sälj bort allt som du inte kan ta betalt för, bokföring mm.
2. Om du betalar mycket skatt innebär det att du tjänar mycket pengar.
3. Skilj på företagets pengar och dina privata pengar. Det du som privatperson tycker är dyrt kan vara billigt för företaget.
4. Våga expandera med anställda.

1 gillning

Fast om du tjänar tillräckligt på att jobba ensam i företaget så överväg att fortsätta med det.
Det kommer till en massa skit även om du har den bästa personalen.
Det är kollektivavtal, systematiskt arbetsmiljöarbete, vab och sjukskrivningar, problem att fixa vikarier, SCB:s lönestatistik, semesterplanering mm mm.
Sedan kan man ju ha oturen att råka anställa någon som inte presterar tillräckligt eller inte funkar tillsammans med övrig personal och då är det inte kul.
Men om man gillar att hålla på att chefa mer än att hålla på med sitt egentliga yrke, så visst.

Som konsult inom management/ekonomi/redovisning tycker jag också att detta ska outsourcas :wink:

Mina tips.

1. Våga ta betalt från början, hellre sortera bort kunder som inte vill betala för sig direkt.
  2. Om du har anställda, de är inte dina vänner (med undantag…) utan de ska jobba för att företaget ska tjäna pengar.
  3. Sila elefanter och svälj mygg. Många gör tyvärr tvärtom. Fokusera på stora intäkter, kostnader och möjligheter och acceptera att du tar en del mindre omkostnader och förluster.
2 gillningar

Här kommer ett överkurs-management-tips som hängt med mig i 20 år:

Ha koll på och investera endast i verksamhetens flaskhalsar - ett företag har hela tiden flaskhalsar som dessutom tenderar att flytta runt i verksamheten. Tricket för ett effektivt företagande är att hela tiden ha koll på vad flaskhalsen i verksamheten är och bara investera resurser i dessa.

Att investera i andra delar av verksamheten som inte ligger i en flaskhals tenderar att vara bortslösat, då effekten ändå kommer att begränsas av flaskhalsen. Food-for-thought i alla organisationer, styrelser och ledningsgrupper. :wink:

8 gillningar

Håller med dig men man bör även lägga till,

Utvecklas eller gå under, omvärlden samt samhället är i ständig förbättring och det finns nästan alltid ett bättre sätt att lösa uppgiften. Tankesättet bör även användas för sin egen utveckling.

2 gillningar

På ditt tema @Thomas86 om att “allt utvecklas eller dör” (som jag helt håller med om) kom jag på ett av mina viktigaste förhållningssätt:

Dvs:

Mer exempel och diskussion i tråden ovan.