Alla kloka organisationer fördelar sina resurser mellan storebror, lillebror och lillasyster-projekt. 60 % av resurserna till storebror som försörjer företaget idag och två år fram, 30 % av resurserna till lillebror som ska försörja företaget om 2 - 5 år och 10 % av resurserna till lillasyster som ligger bortom 5 år.
Tanken är att man parallellt jobbar med olika tidshorisonter, projekt, affärsområden eller vad man nu vill kalla det. Det vill säga att 3 dagar i veckan för att göra jobb-här-och-nu, 1.5 halv dag för utveckling av här-och-nu-jobbet och 0.5 dag för något som är “chansning” inför framtiden.
En läsare påtålade för mig senare att det är en variant av Boston Consulting Group (BCG)-matrisen där man jobbar på liknande sätt och fördelar resurser mellan projekt. Den här modellen kommer dock från min mentor jag hade för 15 år sedan Claes-Erik Nyman.
Visa slides med BCG-matrisen för den som vill ha management konsult-feelingen 😂
Jag har följt det här tipset åtminstone från 2005 då jag fick det. Runt 2005-2010 var mitt “storebror”-projekt en management/miljökonsultbolag som hette Ecotech. Mitt lillebrorprojekt var utbildningsföretaget Balansekonomi och lillasyster var RikaTillsammans.
Spola fram 2010 - 2015, då var Balansekonomi storebror, RikaTillsammans var lillebror och jag hade lite små lillasysterprojekt det aldrig blev något av. Ta perioden 2015-2022, då är RikaTillsammans storebror, Patreon är lillebror och Spirecta är mitt lillasyster-projekt idag. Det är även min Batman-karriär (jobb på kvällar och helger) pågår.
På det här sättet har jag t.ex. jobbat i två år med Spirecta utan att det behöver vara lönsamt för det försörjs av de andra två projekten. Men någon gång om ett par år så kan det till bli ett storebrorsprojekt.
På det här sättet har jag sluppit de hårda huggen där man avslutar ett projekt för att påbörja ett nytt. Utan växlingen blir mer flytande att det “överlappar” så att säga.
Jag fullkomligt älskar detta! Jag snor Elisabeths supersystrar-version. Sammalika
Det jag gillar så mycket med det är att alla idéer får plats och kan struktureras, samtidigt som inget glöms av och fokus kan hållas på ett balanserat sätt mellan de olika projekten.
Just nu:
Storasyster: Ännu anställningarna för oss båda
Mellansyster: Fastighetsprojekt med uthyrningar + Lysa
Lillasyster: Lokaluthyrningar, författarskap, fastighetsombyggnationer, fastigheter och landytor utomlands, företagande inom design/arkitektur.
När FI är uppnått för oss kommer vi förhoppningsvis kunna göra massor med dagens lillasysterprojekt. Ingen av oss gillar att sitta sysslolösa mer än semesterperioder. Tvärt om misstänker jag att vi kommer att jobba minst lika mycket trots att huvudinkomsten kan komma från annat håll. Ett jobb där vi kan styra projekten på egna (och eventuella kunders) villkor för vad vi tror är bäst för slutresultatet.