Storebror-, lillebror- och lillasyster-modellen för projekt och resursfördelning

Apropå tråden “Vilka tre tips skulle du ge till en företagare med aktiebolag? | Låt oss samskapa - Nr 39 av janbolmeson” kom jag på ett annat tips som också är ett av dem jag lever mitt liv och företagande enligt. Nu är det för mig tätt förknippat, men det fungerar absolut som ett @tankespjarn för företag såväl som privatperson.

Alla kloka organisationer fördelar sina resurser mellan storebror, lillebror och lillasyster-projekt. 60 % av resurserna till storebror som försörjer företaget idag och två år fram, 30 % av resurserna till lillebror som ska försörja företaget om 2 - 5 år och 10 % av resurserna till lillasyster som ligger bortom 5 år.

Tanken är att man parallellt jobbar med olika tidshorisonter, projekt, affärsområden eller vad man nu vill kalla det. Det vill säga att 3 dagar i veckan för att göra jobb-här-och-nu, 1.5 halv dag för utveckling av här-och-nu-jobbet och 0.5 dag för något som är “chansning” inför framtiden.

En läsare påtålade för mig senare att det är en variant av Boston Consulting Group (BCG)-matrisen där man jobbar på liknande sätt och fördelar resurser mellan projekt. Den här modellen kommer dock från min mentor jag hade för 15 år sedan Claes-Erik Nyman.

Visa slides med BCG-matrisen för den som vill ha management konsult-feelingen 😂

Källa: BCG

samt

samt

och slutligen

3 gillningar

Exempel från mitt eget liv:

Jag har följt det här tipset åtminstone från 2005 då jag fick det. Runt 2005-2010 var mitt “storebror”-projekt en management/miljökonsultbolag som hette Ecotech. Mitt lillebrorprojekt var utbildningsföretaget Balansekonomi och lillasyster var RikaTillsammans.

Spola fram 2010 - 2015, då var Balansekonomi storebror, RikaTillsammans var lillebror och jag hade lite små lillasysterprojekt det aldrig blev något av. Ta perioden 2015-2022, då är RikaTillsammans storebror, Patreon är lillebror och Spirecta är mitt lillasyster-projekt idag. Det är även min Batman-karriär (jobb på kvällar och helger) pågår. :bat:

På det här sättet har jag t.ex. jobbat i två år med Spirecta utan att det behöver vara lönsamt för det försörjs av de andra två projekten. Men någon gång om ett par år så kan det till bli ett storebrorsprojekt.

På det här sättet har jag sluppit de hårda huggen där man avslutar ett projekt för att påbörja ett nytt. Utan växlingen blir mer flytande att det “överlappar” så att säga.

7 gillningar

Tycker personligen att detta är ett väldigt bra tips!

Finns det fler exempel på modellen här i forumet?

Kanske någon som gjort liknande med en anställning och eget?

2 gillningar