Ber om ursäkt om jag droppar en fråga, eller ett önskemål, om tips istället för faktiska tips. Jag skulle vara intresserad att höra om eventuella skillnader man bör tänka på om man driver ett litet AB vid sidan om sitt vanliga hel- eller deltidsjobb som fast anställd vs att ha det som sin kanske enda sysselsättning. Även när AB lämpar sig bättre än enskild firma. Men det här är väl mer för den som är nyfiken på att starta och du riktar dig här kanske mer mot den som driver ett AB i nuläget? Kanske redan finns en sådant avsnitt som jag missat.
Om du driver verksamhet vid sidan om anställning g anser jag att AB är det klart bästa alternativet.
Om du har anställning och en verksamhet som ger överskott lär du hamna över brytpunkten för statlig inkomstskatt eftersom allt överskott i enskild firma beskattas som inkomst av tjänst. Värdelöst ur skattesynpunkt.
Se aktiebolaget som din spargris, om du inte tjänar över brytpunkten i din anställning så tar du lön ur bolaget upp till brytpunkten. Resten av överskottet tar du som lågbeskattad utdelning eller sparar i bolaget.
1 gillning