Hur utröner man om ett AB eller enskild firma/handelsbolag passar bäst i skattehänseende?
Jag och min fru planerar att köpa en hyresfastighet och äga den gemensamt. Då är det AB eller handelsbolag som gäller. Låt säga att hyresfastigheten ger 300 000kr i vinst om året. Vi kommer båda vara ha våra anställningar kvar och behöver inte ta ut någon lön från firman. Då verkar AB passa bäst annars kommer vi över brytgränsen och får skatta bort massor. Men vi planerar att sluta jobba om 5 år och kommer då ha 0kr i inkomst i 10 år då pensionen börjar betalas ut, då skulle handelsbolag passa bättre.
Glöm handelsbolaget i så fall. Överskottet från handelsbolaget läggs på toppen av er inkomst.
När vi slutar jobba så skulle man kunna köpa fastigheten privat av aktiebolaget och dreva det vidare i handelsbolag/enskild firma. Det skulle var den bästa lösningen.
Jag skulle rekommendera att du pratar med en professionell rådgivare. Mitt fall är att jag driver ett bolag som ett AB. Jag planerar ca 5 års aktiv verksamhet och använder periodiseringsfond för att skjuta på en del av överskottet som jag kommer ta ut som lön år 6-10. Var och ens personliga situation är dock så unik så jag tror att detta är ett av tillfällena det är värt att prata med dom som faktiskt har det som sitt day job, dvs en skattekonsult eller redovisningsbyrå för småföretagare.
Det är nog en bra ide.
Det ena behöver inte utesluta det andra. När ni slutar jobba startar ni varsin enskild firma. Från den enskilda firman fakturerar ni AB som äger fastigheten. Ni är ju fria att ta vilken timpeng som helst i EF och i AB får ni välja vilken leverantör ni vill.
Inte alls säkert att enskild firma är optimalt. Lön och utdelning är goda alternativ.
Har man ingen annan lön så är enskild firma bättre än AB upp till 200.000kr per år rent skattemässigt. Egenavgifter är då bara 25% jämfört med 31%arbetsgivaravgifter om du är anställd i AB. Du får alltså ut lika mycket efter skatt i EF som du får i efter bolagsskatt +20% 3:12 skatt. Fördelen att ta det via EF är då att inkomsten är pensionsgrundande och att du får ta del av samhällets förmåner som föräldrapeng, sjuklön och a-kassa.
Trådskaparen talade ju om att om 5 år skulle varken han eller hustrun ha någon anställningar. De första 5 åren så är enbart AB tillräckligt.
För den som ligger under brytpunkten för pensionsgrundande inkomst är AB inte nödvändigt.
…. av skatteskäl. Men utifrån andra aspekter absolut. 
Det beror väl ändå på vilken verksamhet man har? Jag känner själv ett par hantverkare som kanske omsätter dryga 50 000 kr per månad. Har svårt att se hur de skulle få ett mervärde med ett AB.