Välkommen till communityn @Sparet !
Har du sett denna:
samt denna diskussionen adresserar mycket av det du skriver nedan:
Olika faser på den ekonomiska resan kräver olika strategier. Detta verktyg hjälper dig att se din ekonomi från ett kanske annorlunda perspektiv än du är van vid. Den kan förklara varför det känns som det känns i ekonomi, vad som kan ge mest effekt och kanske ge inspiration att tänka lite annorlunda.
Modellen tar avstamp i Nick Maggiullis modell Rikedomstrappan , men vi har utvecklat den vidare i communityn. Äras ska den som äras bör och det är Martin Johnsson (@mpj ) i forumet som stått bakom d…
Ja, bland annat @skogstomten har varit inne på det att humankapital och CSN-lån lite tar ut varandra.
Sparet:
Väldigt få svenskar har särskilt mycket privat sparat i ISK och liknande, tänker tillbaka till ”Hur rik är Svensken?” avsnitten. Det betyder att för den del av befolkningen som inte äger bostad utgör den allmänna pensionen en dominerande del av nettoförmögenheten, och det snedvrider modellen kraftigt uppåt för en grupp som i praktiken lever lön till lön. En 40-åring med 1 miljon i intjänad allmän pension men i övrigt 0 kr hamnar på nivå 3, trots att råden till den personen är identiska med råden till en 20-åring med 0 kr: bygg buffert, öka inkomst, se över de stora kostnaderna (nivå 1 tips).
Ja, det är därför vi lagt mycket fokus på konceptet “likviditet”. Dvs. hur stor andel av förmögenheten är faktiskt tillgänglig. Å andra sidan kan man inte bortse från pensionen eftersom man då skulle behöva fatta andra beslut kring t.ex. planering för sin ålderdom. Likviditet löser båda knutarna upplever jag.
Sparet:
@janbolmeson lyfter att vi borde vara stolta över vår pension och att man kan leva ett rikt liv på den. Det håller jag med om, men att ta bort allmänna pensionen från beräkningen tar inte ifrån det, utan flyttar bara på måttstocken. Om Jan tycker man kan vara nöjd på nivå 3 i originalmodellen menar jag att man mycket väl kan leva gott och tryggt på nivå 2 i min anpassning. “Vardagstrygghet” gissar jag är vad de flesta faktiskt eftersträvar och mer är en bonus. Tror RT-communityn har en liten skev syn på vad att vinna det ekonomiska spelet innebär jämfört med resten av befolkningen.
100%. Håller med.
Har inte tänkt på det utifrån det perspektivet, men ja.
2 gillningar