samt denna diskussionen adresserar mycket av det du skriver nedan:
Ja, bland annat @skogstomten har varit inne på det att humankapital och CSN-lån lite tar ut varandra.
Ja, det är därför vi lagt mycket fokus på konceptet “likviditet”. Dvs. hur stor andel av förmögenheten är faktiskt tillgänglig. Å andra sidan kan man inte bortse från pensionen eftersom man då skulle behöva fatta andra beslut kring t.ex. planering för sin ålderdom. Likviditet löser båda knutarna upplever jag.
100%. Håller med.
Har inte tänkt på det utifrån det perspektivet, men ja.
Spännande anpassning! Jag kan dock fortfarande gilla simpliciteten i mina förändringar. Det kanske går helt emot communityn, men jag gillar nästan mer de abrupta stegen hahah. På något sätt blir de extra decimalerna “onödig precision”, jag har ju känsla för om jag gränsar mot ett annat steg eller ej. Är mest rädd för att en random på stan hade tyckt att modellen var för komplicerad.
Måste dock fråga för jag tycker åldersanpassningen inte är så självklar, fattar precis argumentet med att man har färre år kvar vilket på så sätt gör en rikare. Men just när det handlar om känsla så är jag definitivt fattig i denna community, men känner mig ganska rik för min ålder. Just när det kommer till känsla av rikedom kopplat till ålder tror jag många jämför hur mycket man har mot andra i den åldern. Varför ha med känsla i konceptet? Jag tycker pengar/antal år kvar är bra nog
Tror det där med CSN borde tas med, många som går ut universitetet numera kan ha en skuld på en halv miljon vilket är en betydande skillnad
När det gäller om CSN lånen ska vara med eller inte när man beräknar nettoförmögenheten så har jag länge, flera år, argumenterat för att den INTE ska vara med då lånet ligger i statens balansräkning och skrivs av vid ett dödsfall. Roligt att få någon som håller med..
Jag tycker att man kan se utbildningen som en leasing där staten är finansiär och man betalar av sin utbildning med en månatlig leasingkostnad. Lite på samma sätt som man kan köpa en bil på leasing och låta bilen ligga i finansbolagets balansräkning..
När du skriver allmänna pensionen är det både inkomstpensionen och premiepensionen du tänker på?
När det gäller att ta bort den allmänna pensionen så är jag lite mer tveksam på att ta bort den.. Det beror mest på att jag ser problemet att hur man väljer under sitt yrkesliv påverkar rätt så mycket, att jobba svart, ta långa ledigheter, inte bo i Sverige då får man en lägre pension än den som haft ett långt yrkesliv och betalat skatt.
En semivariant vore att enbart ta bort inkomstpensionen vid beräkning av nettoförmögenhet så försäkringssystemet i Sverige i praktiken ser till att alla har en grundpension med diverse tillägg som inkomstpensionstillägg och bostadstillägg.
Själv tror jag det är bra att räkna med all pension, mest för att man får överblick över sin ekonomi. Sen att man hamnar lite högt i trappan kan bero på att nivån för stegen behöver “inflationsjusteras” en del, enbart de senaste 5 åren har vi ca 25% inflation.
När det gäller ålderskorrigeringen så håller jag med om att i kalkylatorn inte är helt klar, har gjort nya justeringar för korrigeringen som jag har skickat till @janbolmeson
Jag tänker att man bör ta bort både premie och inkomst, även om dessa fungerar olika (och folk kan göra dåliga val i premiepensionen) så är båda typ en funktion av din ålder och lön. Jag inser dock att detta bygger väldigt mycket på ett antagande jag har om att folk jobbar i Sverige. Rätt dumt antagande från mitt håll då det såklart finns folk som avstår, jobbar utomlands, svart osv. Dessa personer hade fått en skev bild i andra riktningen och trott att de ligger bättre till än vad de gör, denna nedsida måste såklart modellen fånga.
Ett förslag för korrigering hade varit att man jämför sin pension mot median för din ålder, och att man drar av medianpensionen för sin ålder på sina tillgångar. Således får den som tjänat och jobbat bra ett plus i sina tillgångar (den pension man har mer än median svensson) medan den som avstått från jobb/ jobbat svart etc. “straffas” med en negativ tillgång. Detta löser egentligen syftet jag vill komma åt (att pensionen gör dig missvisade rik som jag argumentera för ovan) och samtidigt ålderskorrigerar pensionen. Tror detta är en bra lösning.
Håller med om att det är ett bra vägledande verktyg, men går den att göra simplare på beskostnad av viss precision så är jag för det. Jag har flera gånger använt ränta på ränta-kalkylatorn för att enkelt och illustrativt förklara vitsen med sparande för vänner som inte börjat sin ekonomiska resa. Jag tror rikedomstrappan kan ha samma bredare funktion med stor igenkänningsfaktor för många.
Jag anser att argumentationen för studentlånets utevarande ur ens privata balansräkning är ganska övertygande här.
Borde kanske se det mer som en prenumeneration på mitt humankapital
Tror mitt hushåll precis fick 600k mer i nettoförmögenhet #mentalbokföring.
Rent krasst hat jag funderat mycket senaste året på nettoförmögenhet och hur likviditet är en kritisk faktor i min upplevda rikedom. Tror jag ligger runt 8-11% likviditet. Vilket är väldigt lite.
Hade jag haft hela min nettoförmögenhet på avanza eller lysa så hade jag nog kännt mig enormt mycket rikare. Men å andra sidan skulle jag nog spendera mer tid på hemnet och leta efter ett hus.