Fast rikedomstrappan handlar om mycket mer än om ekonomisk säkerhet.
Diskussioner om t.ex. personlig säkerhet, att kunna köpa vad man vill på ICA, eller att bygga en dynasti är knappast relevant för en med lean-FIRE som knaprar nudlar.
Fast rikedomstrappan handlar om mycket mer än om ekonomisk säkerhet.
Diskussioner om t.ex. personlig säkerhet, att kunna köpa vad man vill på ICA, eller att bygga en dynasti är knappast relevant för en med lean-FIRE som knaprar nudlar.
2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Rikedomstrappan: finns det en ideal rikedomsnivå?
Jag kollade med ChatGPT angående ett rimligt värde på det som ingår i det svenska systemet jämfört med usa (implicit public wealth). När man räknar med hälsoförsäkring, mediciner, betala själv delar (sk out of pocket), äldre omsorg inkl ålderdomshem och vår normala inkomstpension så blir detta värde lågt räknat 12-16 Msek i värde. Så när du jämför med en amerikan så kan du lugnt lägga på 1-1,5 MUSD utöver din tjänstepension och din vanliga förmögenhet (bil, hus, fonder, sparkonto etc). <
Så när Dave Ramsey säger “Congratulations you are there” när någon har typ 1,5 MUSD i värde och är 60-70 år gammal så har genomsnittssvensken det betydligt bättre!
@janbolmeson borde lätt kunna fixa kalkylatorn så man kan vikta för antalet i beroendeställning. 10 miljoner på 5 är inte det samma som 10 miljoner på sig själv.
Hur resoneras det kring lönen i beräkningen? Vad jag förstår bortser man från den trots att den är en tillgång så fort den hamnar på kontot.
Lönen ingår såklart så fort man har pengarna på kontotot. Men om du ligger så nära gränsen mellan två nivåer att lönen påverkar vilken nivå du ligger på bör du nog tänka att du ligger på gränsen mellan nivåerna snarare än att du pendlar mellan nivåerna beroende på om lönen ramlat in eller inte,
Jag tänker att lönen påverkar mycket. ”Restaurangfrihet” kan tolkas på många sätt och har så klart en påverkan om du har en lön på 20000kr/månad kontra 120000kr/mån.
Har också undrat det där. Vissa av oss har ju väldigt hög lön jämfört med våra besparingar. Ofta rör man väl inte sitt kapital heller utan det man lever på är ju lönen.
Känns som att det krävs en bisarrt stor förmögenhet för att motsvara en övre medelklass hushållslön enligt 4% regeln. Typ 50 mijoner sek i en utdelningsportfölj för att man ska kunna ha det någorlunda gött utan att jobba.
Med amerikanska mått kanske. Eller så är det bara att inse att du har en avvikande definition på medelklass.
Det är nog just för att se hur frikopplad från sin lön man är som är lite vitsen med trappan. Har du kapitalet på nivå 1-2 är du väldigt beroende av din lön för att avgöra vilka friheter du har gällande mat och resor. Är du på nivå 4 eller högre har lönen försumbar betydelse för vad vilka friheter du har. För avkastningen täcker mer än du behöver ändå.
Sen beror det på, finns troligen en hel del med miljoner i sina pensionskonton och sparsamt på sitt eget ISK.
Pensionspengar gör ju inget för ens köpkraft idag, om man är under 55.
Så att ha lite sunt förnuft och samtidigt se trappan som ett vägledande verktyg och inte ett regelverk är vettigt.
Lite som BMI, det är ett smidigt verktyg för övergripande forskning, men på individnivå kan det bli missvisande. Finns kraftigt överviktiga och vältränade bodybuilders med samma BMI.
Åtminstone 20 Mkr för min del som är intresserad av mat och dryck. Att kunna äta en middag ett par gånger i månaden för 10000-30000 kr kräver sitt kapital. Det är väl så att man får se det som en vägledning och inte stirra sig blind på orden.
Visst, men det är inget medelklassen i Sverige klarar av.
Nej, men för mig kanske restaurangfrihet betyder något annat än för ”medelklassen”
Nivå 3 är ju väldigt diffus, har du 1 miljon så nej. Har du däremot 10 mkr på ISK och samtidigt ett välbetalt jobb så skulle iaf. jag kunna unna mig det. Iof så kanske nettotillgångarna är betydligt högre då ![]()
Jag tror man inte ska stirra sig blint på “restaurangfrihet”. Det är nog en passande beskrivning för många, men det stämmer inte för de mer extrema vanorna.
Jag kan iofs välja valfri korvmeny på Ikea eller Biltema en gång i veckan. ![]()
Om jag velat.
Jag tar alltid en baconlindad franskmannen special när jag är på Pölsemannen, med extra mycket fransk hotdog dressing. Du ska se blickarna man får på grund av sin starka övre-medelklass-aura. Man går runt på köpcentrat som om man ägde stället.
Jag tar alltid en kokt korv med bröd och senap på Ikea om jag är hungrig när jag är där. Nära självkostnadspris och gott. ![]()