Intressant uppdatering av Nick:
Jag tycker nästan att det förtjänar ett eget avsnitt, där ni försöker svara på vad en ideal rikedom är med svenska mått!
Jag har uppfattat att du själv tänker nivå 4,3 (20 milj) som någon sorts ideal nivå att uppnå för ett hushåll i Sverige, och jag håller med. Det motsvarar idag ca 250 inkomstbasbelopp, vilket är ett bra riktmärke på sikt eftersom det inte påverkas av inflation och ekonomiskt utveckling på samma sätt som rikedomsnivåerna gör. Då blir det ett FIRE-belopp på 10 ibb/år enligt 4%-regeln, alltså idag 806.000 kr/år.
För mig är det 1/4 av det beloppet, eller mindre. Rikedom är väldigt individuellt.
Finns nog oerhört många nivåer av ideal rikedom, beroende på vem man frågar.
Helt klart är det så. Men jag uppfattar ideal rikedomsnivå som något sorts optimum mellan fördelar och nackdelar, ett sorts målsnöre för den som är van att vara väldigt ekonomiskt produktiv, att veta att nu är jag klar på den finansiella fronten. Det gör det enklare att säga upp sig från ett krävande arbete, utan att känna oro för framtiden.
Fast det beror mycket på individen. Jag kan gå i Fire med 5 miljoner, en med extravaganta levnadsvanor kan behöva 500 miljoner.
Bara en enskild ideal siffra för alla ger inte rätta svaret.
Läste just också det inlägget. Det är dyrt i Amerika. I runda slängar 1,2 milj att drifta en familj på två vuxna och två barn i någons sorts medelklass. En hundring i månaden. Vad kostar det i Sverige? 45.000-55.000 kr?
För en person är 5 miljoner en bra lean-FIRE nivå att sikta på, håller med. Då gäller det bara att inte 4 av dessa miljoner sitter i bostadsrätten, för då får man vara beredd att byta boende under resans gång.
Jämförelser är så svåra när alla underliggande faktorer också kan vara annorlunda. Även om en ekonom skulle nöja sig med pengars värde och kan översätta dollar till sek så är jag inte övertygad om påståendet som blir uttryckt;
1,2msek i USA för någon slags medelklass motsvarar 600ksek i Sverige.
För även om vi räknar på bananer, arbetsgivsravgifter och alla andra mätbara objekt så finns ingen definition av medelklass som vi är överens om eller utgör en homogen ”klass” i samhället.
Det är såklart bra att man har likvida tillgångar vid Fire. ![]()
Ja, medianinkomsten i USA är väl mer än dubbelt så hög som i Sverige.
ISK på 20 millar är svaret. Allt över det är helt irrelevant. Självklart ska man ha hög lön för att maxa bolånet också.
Om man sätter alla “skulle vilja ha” men som jag egentligen inte behöver så skulle jag tro 25M är en nivå jag inte VILL över blir bara en massa besvär.
För 25M skulle jag kunna köpa boendet jag VILL ha, bilen, stereon, klockan mm o ändå ha så man kan leva FIRE o även skänka lite.
men då ör jag själv så kanske 25-50M skulle vara en bra idialnivå för dom flesta beroende lite på ålder
Jag har svårt att se hur det skulle finnas en rikedomsnivå som är ideal. Ju mer, desto bättre.
De flesta verkar tänka i framförallt konsumtion. Jag tänker och upplever att mera pengar framförallt tar bort ekonomi som en begränsning för vad man kan köpa. Men väldigt många - mig själv inkluderat - är inte särskilt intresserade av att köpa en massa saker och prylar. Särskilt tycker jag att man ser det på många äldre. De sitter på obelånade fastigheter och flera miljoner i värdepapper, men är mest intresserade av att påta i trädgården och fika.
När jag kommer kommer upp en bra bit in i nivå 4 och börjar röra mig mot nivå 5 så öppnas möjligheterna att bygga välstånd över generationerna, och att för flera framtida generationer av barn och barnbarn ge möjligheten till en friare tillvaro. En rent konkret sak jag hoppas kunna göra är att ge mina egna barn varsitt hus när de bildar familj. Då kan de slippa karriärhetsa och lämna barnen långa dagar på förskolan, och istället kan de lägga mera tid och ork på familjen.
Skulle jag lyckas bygga riktigt seriösa pengar så tänker jag att jag kan på riktigt börja använda mitt inflytade för att göra världen till en bättre plats. Det är djupt meningsskapande. Jag gör det redan idag, men inte alls i den skala som skulle vara möjlig om jag exempelvis kontrollerade en större företagsgrupp.
Skulle jag köpa sportbilar, lyxyachter, åka business class och ha hus på Miami Beach om jag hade obegränsat med pengar? Ja, jag tror det - men det får man se då. Det är inte alls säkert att jag känner för det då. Jag har aldrig varit överdrivet förtjust i att åka båt och det är nog inte överdrivet mycket roligare i en lyxyacht heller. Och sen är man ju ändå fast i livets biologiska realiteter och behöver undvika överdrivet alkoholintag, träna, äta hälsosamt etc och där är ju skillnaden mellan vanliga svenssons och miljardärer i det närmaste obefintlig.