420. Rikedomstrappan: en karta för de sex nivåerna av rikedom | Del 1 av 4

Tror att trappan kan vara till stor nytta just för avsnitt och praktiska råd som riktas till 0-2 i trappan och även till de högre upp i trappan.

Oavsett nivå så bjuder livet oftast på utmaningar och problem, så att ha en grov mall har sina fördelar.

Men gissar att många på nivå 2-3 egentligen behöver råd som riktas till 0-2. Just på grund av att ens låsta kapital i pensionssystemen inte påverkar ens vardagsekonomi idag. Om man inte är pensionär förstås. :blush:

Hade varit roligt att använda båtar i stället för en trappa. Då kan man gå från en gummibåt, till eka, till motorbåt, till segelbåt, till yacht till att äga en lyxkryssare. Det går trivas i alla båtar, men alla kan också komma med utmaningar.

Sen lite rolig erfarenhet.
I Sverige räknas alla kvinnor som nivå 4+ på Facebook och Instagram, med tanke på alla slemmiga flörtförsök från (troligen nivå 0) män. :rofl:

5 gillningar

För att spinna vidare på åldersaspekten.
Vid medianåldern för nivå 3 och 4 är pensionsutbetalningar i olika form inom räckhåll.

3 gillningar

Mycket bra idé!

3 gillningar

Lyxfällan byter namn till “Flytvästen” eller “Livbojen”.

10 gillningar

Finns iofs andra skalor än ekonomiska som kvinnor ofta värderas efter, men bedrövligt med slemmiga flörtförsök oavsett :angry:

1 gillning

Men just på sociala medier så tror jag ändå att 99.9% av de som kopierar in färdiga texter från en mall, är ute efter att lura av en pengar. Har man inga, så ser de till att man fixar lån.

Räcker med att några promille av alla ensamma nappar, för att det ska löna sig.

Synd att inte Meta inför hårdare moderering mot bedragare.

Så kan bara tänka mig hur jobbigt det måste vara på de högre nivåerna vid dejting.

4 gillningar

Tack för dagens skratt… :+1:

3 gillningar

Ja, men i ett FIRE scenario så flyttar du ju både pengar till tillgångsidan och utgiftsidan genom att göra så, så det blir väl i princip ett nollsummespel i en FIRE-kalkyl?

För andra ändamål finns det absolut värde i att inkludera det tycker jag.

1 gillning

Det gör skillnad för att du kan göra av med pengarna innan du säljer eller innan du dör. Dvs när du i slutändan säljer bostaden så frigör du inga pengar då—det har du gjort innan.

2 gillningar

Vilket otroligt bra avsnitt. Jag och min familj är på nivå 4 och jag känner att i princip allt som Jan säger, tänker och delar med sig gällande den nivån är precis vad jag själv känner. Man är rik men ändå inte så pass rik att man direkt förändrar något vilket till viss del känns som en sorg för egen del. Man kommer ju aldrig nå nivå 5 men kommer man ens njuta av att man nådde nivå 4?

Nu vet jag inte hur många kommentarer det brukar vara så här 2 dagar efter att ett avsnitt släppts men över 250 gör det svårt att för en mer inriktad diskussion runt nivå 4. Själva trappan/stegen/metodiken är jag rätt så ointresserad av då jag köper det rakt av. Kanske kommer finnas möjligheter till mer nivå-inriktade trådar framåt. Och den där fysiska träffen lät ju intressant. Var hittar man mer info om det?

Ser verkligen fram emot kommande avsnitt gällande trappan.

6 gillningar

Nej, förmågan att njuta av det man har behöver nog de flesta öva mycket på. Tänker på uttrycket “den friske har många önskningar, men den sjuke har bara en”. Det kan man nog applicera på fler områden än hälsa.

12 gillningar

Vill du dela i vilken ände av nivå fyra du/ni befinner er på och hur stor andel av nettotillgångarna som är fritt disponibelt (alltså cash och/eller noterade finansiella tillgångar som lätt kan likvideras)?

Ställer frågan eftersom jag är nyfiken på vad det är som gör att du på den här nivån inte känner dig rik.

Jag behöver inte heller göra de där sakerna trots att jag har ganska långt kvar till nivå 4. Att köpa en “normaldyr” resa har ingen signifikant betydelse för min ekonomi och därför tycker jag att jag har resefrihet.

Exemplen var från nivå 2, inte en bit in i nivå 3.
Förändringarna var såklart en glidande skala genom nivåerna.

Och jag vet inte vad “normaldyr” är för dig, våra två senaste resor med hela familjen kostade runt 100 000kr - 150 000kr.
Det är summor som jag fortfarande inte betalar utan att blinka.

Som perspektiv.

Jag kom hem från en roadtrip till västkusten där jag fick bo hos nära släktingar. Det kostade cirka 2500kr tur och retur med liten bil för två personer. Det hade vi lagt undan till under två år.

Hade vi fått betala för hotell och all mat, så hade vi troligen behövt spara 2-3 år till.

Så det känns lite mer som jag är på nivå två- än tre.

Men sen beror mycket på prioriteringar, hade jag sålt kolonilotten och ätit mer gröt, så kunde jag troligen resa så varje år. Men för mig är det viktigt att ha det ok året om. :blush:

14 gillningar

Något jag tänkt på i nästan alla podavsnitt, men speciellt detta så känns det som du konstant gaslightar din fru. Dumförklarar, förminskar bara för man ser på saker på olika sätt och att det skulle vara “fel” sätt. Förstår inte behovet med det när det handlar om åsikter/synsätt där det inte finns klassiska rätt eller fel sätt.

2 gillningar

Vad skulle skillnaden vara?

Det var väl uppenbart “off topic”? Gång på gång, dessutom. Vill man bara komma till poängen för att få ett bra avsnitt blir det såklart frustrerande till slut.

Kan du ge exempel?

Vet att denna feedback kommer upp från tid till annan och samtidigt är det ju inget jag gör med flit. Ska kolla med Caroline om hon känner sig gaslightad.

Sedan kan det ju också vara att vi har hängt i över 20 år och har en del acceptans för varandra - jag med hennes motvalshet och konstanta ifrågasättande och hon med min dryghet eller att jag har en tanke och riktning med avsnitten. Sedan är det inte så lätt som ni tror att planera, genomföra, producera ett avsnitt - särskilt med gäster.

12 gillningar

Ja, absolut. Det kommer det att finnas och det första steget är att bara skriva in sin mejl i google-formuläret nedan:

Det är en dåligt bevarad hemlighet att jag håller på med en ny hemsida och när jag landat det, så kommer det lite mer fokus på framförallt supportrarna på Patreon. Har flera stycken som varit på mig att t.ex. arrangera en skidresa, en lunch-till-lunch eller liknande.

Det är bara jag som är lite rädd för det än så länge, men ni är en del som hejar på mig och sedan har vi ju @Oliver.Allemog som bara ibland bara t.ex. bokar upp Magiulli och kör “bättre att be om ursäkt i efterhand än fråga om lov i förväg :joy:

3 gillningar

Jag är närmare 10 än 100 på 4:an. Har runt 10 miljoner som är enkelt disponibelt. Att känna sig rik är givetvis relativt men rent generellt när jag ser runt omkring mig så är en klar markör för någon som är rik att personen slutar jobba men fortsätter leva samma liv som tidigare. Och då tänker jag mig en familj, två bilar, fint hus, åker på resor, medlemskap i dyr golfklubb osv. Dvs inte någon ensam person som lever på optimerade kostnader och drömmer om FIRE.

Jag tror dessutom att lite av poängen med nivå 4(i varje fall sub 50 miljoner) var också att det inte är tillräckligt med kapital för att det inte skall kunna vara någon sorts buffert. I mitt fall så ser jag 10 miljoner som en reserv som kan nyttjas om jag och/eller min fru förlorar jobbet och som skall hjälp våra barn in på bostadsmarknaden. Dessutom blir det säkert över en del för en lite tidigare pension men det är ju inget som gör mig rik här och nu.

Om jag däremot hade haft 110 miljoner i disponibelt och varit i nivå 5 så hade jag åkt ner till min BMW eller Audi -handlare imorgon och beställt min drömbil för runt miljonen…men inte på nivå 4.

5 gillningar