420. Rikedomstrappan: en karta för de sex nivåerna av rikedom | Del 1 av 4

Det är just att många medelsvensson befinner sig på nivå 3. Och det är just här det står:

Jag tror att många medelsvensson inte alls anser att målet bör vara det. Tex en trebarnsmamma som jobbar som kassör på Ica.
Risken är att vi som inte är högavlönade känner att forumet kanske inte är något för oss om du förstår hur jag tänker?

5 gillningar

Att en del vill ignorera ett bra råd är inte en anledning att ta bort det.

Det kan vara jobbigt när man lär sig något nytt som går mot ens invanda tankar. Men den typen av lärdom är ibland den viktigaste.

Även om man väljer att inte göra det, så kan man ta ett mer informerat beslut om man tänker på att möjligheten finns när man bestämmer sig. Och om några år, om man ändrar sig finns möjligheten kvar som ett alternativ.

8 gillningar

Mig veterligen har aldrig socialbidraget inte krävt att du inte ska ha pengar i övrigt. Det är och ska vara samhällets yttersta skyddsnät. Alla pengar räknas ifrån. Får du mat av grannen varje dag? Då ska det räknas ifrån. Får du en Swish på en tjusning? Räknas ifrån. Så har det varit så länge jag kan minnas och det är rätt. Socialbidrag är ingen försörjning. Det är nödhjälp.

3 gillningar

Den där utdragna diskussionen om känslor osv mitt i avsnittet om ordet rik. Den klassiska soritesparadoxen möter fasta definitioner.

Har ni samma diskussioner kring geometri?

2 gillningar

Jag skulle nog rita Nivå 1 från 10 000 kr på X-skalan. då stämmer det överens med vad som visas med markören.

Dessutom så är det inte orimligt att man kommer till nivå 1 när man har mätbara tillgångar på 10000 kr.

1 gillning

Apropå diskussionen kring sjukvårdskostnder. Trillade precis över denna graf. Sätter ju saker i lite perspektiv.

9 gillningar

Yes, spenderar dubbel så mycket på hälsovård per capita och som andel av BNP jämfört med liknande länder och trots det har kortare medellivslängd än OECD snittet (77 mot 80 år). Inte mycket bang for the buck där inte :sweat_smile:

Min uppfattning är att det beror på alla dessa stämningar som sker i USA. Läkare måste ha apdyra liability försäkringar. Patienter ordineras en massa dyra tester för att läkaren sen inte ska kunna stämmas om det var en feldiagnos. Samt att sjukhus såklart är duktiga på att sälja in vård som kansle inte behövs för att pumpa pengar ur ens försäkring. Tyvärr själv sett baksidorna av försäkringssjukvård.

7 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Tidsperspektiv och rikedomstrappan

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur tänker ni kring personlig säkerhet?

Det är dyra läkemedel i USA också. Vi har ett väldigt bra system med reglerad prissättning och högkostnadsskyddet.

Men då måste man sluta jobba…jag har en del uppdrag med arvode o de tar mer än 8 timmar i veckan…

Jag har gått igenom alla 4 avsnitten nu och försökt hitta en bra förklaring på hur man skall räkna ut sin Nettoförmögenhet, men allt jag ser är tillgångar-skulder=nettoförmögenhet…

Men jag blir lite osäker hur man skall tänka i tillgångar, tex har man en partner och delar boende så är de hushållsförmögenheten… Slår man då ihop alla pensioner, lån, spar osv? Delar man de med 2 sen, eller så kommer man mycket snabbare upp i netto´t med tex 2 personer?
Sen när man ska räkna pensionen, skall man då dra bort kommande skatten?
Och även bostaden och den vinst man kommer göra där, det skall skattas för den med… Dvs värde på din bostad om du skulle omsätta de i likvida medel kommer bli lägre än vad din faktiska förmögenhet är?

Nä en lite tydlighet i hur man skall räkna ut nettoförmögenhet så alla gör lika kanske hade varit på sin plats (hittade inte någon förtydliga på det). Sen om den är rätt eller fel spelar ingen roll, bara alla gör samma :slight_smile: @janbolmeson

Lycka till. :see_no_evil:

8 gillningar

Tycker detta redan är besvarat. Är man två vuxna i hushållet räknas det ihop. Skatt tar man ej hänsyn till. Det är hur jag uppfattat att Jan förklarat det. Själv väljer jag bara att räkna min egen förmögenhet utan att ta hänsyn till skatt (det blir på tok för svårt att räkna på).

1 gillning

Ok missade att skatten inte ska räknas.

Om man har sparkapital till barnen, skall de räknas in?

Behövs ingen ”exakt” siffra då det inte är någon tävling eller regelrätt statistisk undersökning/jämförelse. Det ska bara ge DIG en slags indikativ siffra som pekar på vilken ungefärlig nivå DITT intresse/strategi antagligen ligger.

Man ska nog se det som en glidande skala men där vissa nivåer pekats ut/fått en siffra. Eftersom det är stoooor skillnad mellan nivåerna så påverkar det inte så mycket exakt var man hamnar. Man kan t ex tänka 2+ och 3- är ungefär samma men det är rejält annorlunda från 1 eller 4 i nivåer.

Personligen tar jag med alla tillgångar EFTER rimliga skatteeffekter. T ex pensioner drar jag schablonmässigt av 30% skatter. Bostad drar jag bort bedömda försäljningsomkostnader och reavinstskatt om jag flyttar till hyresrätt. Dyrare lösöre som fordon tar jag upp till rimligt försäljningsvärde osv.

Mentalt tänker jag att ALLT omvandlas till ett konkret monetärt penningvärde/summa. Sen är vissa upplåsta över tid, lite krångligare omsätta osv.

Sen tänker jag då att om jag har den här summan X hur tänker jag då framåt med mitt liv? Vilken strategi kan jag då tänka omkring det? Tex spara mer/mindre, planera förändring/avveckling av vissa tillgångar vid en viss tidpunkt framåt för att frigöra pengar, börja spendera mer, tankar omkring pensionstillvaron osv.

Sen kan då summan vid olika nivåer indikera/hjälpa mig söka information/influeras av andra på samma nivå osv. Lite som hjälp att tänka på de olika nivåer som defakto ÄR väldigt olika nivåer.

11 gillningar

Finns det ngn sammanställning från formuläret i det första inlägget? Kanske finns längre upp i tråden, men missade det i så fall.

1 gillning

Här finns den:

2 gillningar

Finns det en mer detaljerad mall i vilken man kan fylla i sina värden och få en beräkning på var man befinner sig? Eller är det helt sonika så enkelt att man räknar ihop värdet av tillgångar mot skulder? I mitt fall handlar tillgångarna om hus, lägenhet, bil, sparande, pension(även om jag inte är så glad i att ta med denna posten som en tillgång). På skuldsidan finns huslån, lägenhetslån och billån.

OM jag räknar rätt så landar jag isf på en net wort om 16.161.000:-(exkl. pension). Låter mycket och förvånande och jag känner mig absolut inte så rik.

2 gillningar

Man ska räkna in pensionskapitalet också. Men eftersom du redan är på en klar 4 så lär det inte flytta dig någon nivå.

Om du är på en klar 4 men inte känner dig rik kanske det är dags att fundera lite på hur pengarna är placerade. Det finns kanske saker du kan göra för att pengarna ska komma till mer tydlig nytta och glädje i ditt liv, så att känslan kan komma ikapp ditt kapital.

3 gillningar