Tipsen som vi går genom i dagens avsnitt
Här är de i en lista, lite längre ned med en något längre beskrivning:
Visa listan
Ekonomi blandat
- Äg din bostad tidigt och lär dig renovera själv - enklaste vägen till god ekonomi (@MannenP)
- Börja med fokus på resultaträkning, skifta sedan till balansräkning när du når nivå 3-4
- Ha två kalkylark: ett för kostnader/utgifter, ett för nettoförmögenhet (@ateist_investor)
- Finansiera inte saker som minskar i värde (@aalg82)
- Designmöbler kan öka i värde - se det som hyrköp med potential
- Köp kvalitet på saker du använder ofta - det är en investering
- Börja spara så tidigt som möjligt (@aalg82)
- Ta CSN-lån - investera det, konsumera det inte (@lindskogamanda)
- Skilj på bra och dåliga lån - CSN/bostad = bra, konsumtion = dåligt
- Skilj på likviditet och balans - huset är en tillgång även om den inte är likvid
- Bygg vattenledningar istället för att springa med hinkar - automatisera ekonomin
- Omvandla humankapital till finansiellt kapital över livet
- “Du behöver inte göra något fantastiskt” - bara undvik de största misstagen
- Pengar är bara en förstärkare, inte en lösning
- “Bättre att ha en vän med båt än att ha en båt”
Fyll livet med liv
- Hitta det som ger glädje och låt det ta plats - inte jäkta från upplevelse till upplevelse (@tankespjarn)
- “Alla är huvudrollen i sin egen film” - för de flesta är du bara statist (@bjornen)
- Njut varje dag - stort som litet, kan vara ett wienerbröd (@964)
- Learn to be happy before you get rich (@alternativtliv)
- Öva mindfulness formellt och informellt (@mementomori)
- Fira mycket - namnsdagar, små framsteg, hitta andra sätt än mat
- Gör något utan mål - inte allt behöver ha ett syfte
- Våga fatta stora svindlande beslut - du har ~2000 veckor kvar (@j.f.o)
- Njut dig själv till framgång (@MoaD)
- Tänk om livet går ut på att samla minnen - minnen som ger nostalgisk avkastning (Bill Perkins)
- Skriv ner dina tankar - dagbok, lista, anteckningar (@Magnus.S)
Starta sidoprojekt/företag
- Överväg eget företag som huvud- eller bisyssla (@Pelpet)
- 2000 kr extra/månad är också fantastiskt - behöver inte bli nästa Spotify
- “Pengar är outnyttjade gentjänster” - gör tjänster andra värderar högt (@Otto1)
- Hjälp andra få det de önskar - de kommer hjälpa dig
- Sälj skinnet innan björnen är skjuten - testa marknaden först
- Det finns alltid marknad för den som är bäst eller unik
- Unik = kombination av olika färdigheter
- Läs Naval Ravikants Almanack
- Lägg 60% energi på det som försörjer dig idag, 30% på 2-5 år fram, 10% moonshot
Var framåtriktad
- Konstruktiv kritik kräver mer kompetens än att bara kritisera (@bjornen)
- Var på spelplanen, inte läktaren
- Kritisera aldrig utan eget bättre förslag
- “Innan du testat 100 gånger har du inte rätt till en åsikt”
- Det är ok att omvärdera - att tycka likadant som för 10 år sedan är misslyckande (@Passiv)
- “Det löser sig” (@tootran)
- Du kan påverka din ansträngning - var den som anstränger sig mest
- “Om du visste, vad skulle det vara då?” - framåtriktad fråga vid “jag vet inte”
- Skilj på reversibla och icke-reversibla beslut
Utnyttja asymmetrier
- När nedsidan är liten och uppsidan stor - KÖR!
- Våga fråga - värsta: nej, bästa: ja
- Gå på mingel - kostnad: en timme, möjlig vinst: partner/affärskontakt
- Starta företag - risk: tusenlappar, uppsida: obegränsad
- Försäkring - låg kostnad, stor säkerhet
- Dyk upp. Fortsätt dyka upp.
- Bästa sättet att förutspå framtiden är att skapa den
1. Ekonomi blandat
Köp och äg ditt boende - @MannenP menar att äga bostad tidigt och lära sig renovera är enklaste vägen till god ekonomi och livskvalitet. @AAlg82 varnar dock: “Köp inte för mycket hus. Det gör att en dröm blir till en mardröm.”
Min syn efter avsnitt 415: Bostadsköp handlar mindre om prisuppgångar och mer om: Hyran du slipper betala, tvångssparande genom amortering (“vaccination mot dåligt beteende”) och hävstången - sätt in 150 000, låna 850 000, äg för 1 miljon som du får värdeförändring på.
Caroline utmanar detta och värdesätter friheten i att hyra. Oliver påpekar klokt att de flesta överskattar sin förmåga att spara utan tvång.
Från resultaträkning till balansräkning I början: Allt fokus på inkomster minus utgifter. Men runt nivå 3-4 i rikedomstrappan måste du skifta till tillgångar och skulder. När börsvängningarna under en månad överstiger din lön är det dags att tänka balansräkning. Håller helt med @ateist_investor om att ha ett kalkylark för kostnader/utgifter (så detaljerat du orkar) och ha ett kalkylark för din nettoförmögenhet.
Undvik katastrofala misstag - Morgan Housel citerar Napoleon: “Ett militärt geni kan göra det genomsnittliga när alla runt omkring beter sig som galningar.” Samma princip gäller pengar - du behöver inte göra något fantastiskt, bara konsekvent undvika katastrofala misstag som t.ex. att skuldsättning på fel sätt - för att det ska gå bra för dig ekonomiskt på sikt.
Andra ekonomiska tips från communityn:
- Finansiera inte saker som minskar i värde, börja spara tidigt
- Skilj på bra och dåliga lån (CSN = bra, konsumtionslån = dåligt)
- Bygg vattenledningar istället för att springa med hinkar
- Börja spara så tidigt som möjligt
- Skilj på likviditet och balans
- Notera skillnaden i brist- och överflödstänk
- Bättre äga 1 procent av Shell än 100% av en bensinmack.
- Pengar är bara en förstärkare, inte en lösning
- Ta CSN! Jag tog från sparkonton för att inte vilja ta lån. Dumt!
- Omvandla humankapital till finansiellt kapital över livet.
2. Fyll livet med liv (på ditt sätt), njut mer och fira!
Tipset kommer från @tankespjarn som också är noga med att påminna om:
Det är inte en uppmaning att carpe diem:a skiten ur varje sekund, jäkta från upplevelse till upplevelse, jaga adrenalinkickar och maximera allt och lite till. Nej. Inte det. Utan snarare. Att finna det som ger glädje, utmaning, entusiasm, förundran, KASAM, njutning, kärlek, värme, etc. Och att låta det ta plats i ditt liv."
@964 är inne på samma spår: “Njut varje dag! Stort som litet, det kan tex vara ett wienerbröd till fikan. Lev idag, inte imorgon.”
@mementomori är inne på samma tema: “Fira mycket! Stort som smått. Alltifrån namnsdagar till små framsteg. Hitta andra sätt än att “äta” för att fira. Köp blommor, prata om resan. Spendera tid på rekreation varje dag - behöver inte vara storslaget. Men gör något som inte görs för att uppnå ett “mål””. Vi tar även citatet från Sahil Bloom om att: "Då och då – plocka fram finporslinet och drick det goda vinet, helt utan anledning.
En av de fina sakerna jag också kommer ta med mig från veckans avsnitt är @bjornen:s kommentar:
Alla människor är upptagna med att spela huvudrollen i sin egen film. Förhoppningsvis har du en biroll i några filmer, men för de allra flesta är du bara en statist. Så bry dig inte så mycket om du gör bort dig. De flesta människor är för upptagna med sitt eget liv för att lägga nån större vikt vid dina misstag.
3. Samla på minnen som ger avkastning
Ett av de bästa råden som återkom är det som vi tog med oss från avsnitten baserat på Bill Perkins bok “Die with zero” om att samla på minnen. Lite enligt:
Tänk om livet går ut på att samla och skapa minnen med människor som man tycker om. Minnen som man kan bli nostalgisk över som gammal.
@Magnus.S ger konkreta tips i linje med ovan: investera i minnen, inte prylar och skriv ner dina tankar (dagbok, lista, anteckning i mobilen). Det hjälper en att både komma ihåg och ger glädje och energi när man ser tillbaka. Mitt tillägg: Ta bilder och se till att ha backup på bilderna. Jag har tyvärr sett människor som blivit av med sin telefon och därmed många bilder och implicit minnen.
4. Starta sidoprojekt eller företag
@Pelpet förespråkar att överväga eget företag som huvud- eller bisyssla. Det behöver inte bli nästa Spotify - 2000 kr extra månadsvis är också fantastiskt:
Överväg att starta eget företag - som huvudsyssla eller bisyssla. Går det bra kan man öka inkomsterna drastiskt och betydligt mer än vad som går att göra via ökad lön.
Jag tänker att det dessutom har stora uppsidor även om det inte skulle gå som man vill. Man kommer lära sig, öka sitt humankapital och man kommer vara en mycket bättre anställd som förhoppningsvis i den delen leder till ökad inkomst. Betydligt bättre att “investera” ett antal tusenlappar i sådant projekt än externa investeringar.
@Otto1 påminner: “Pengar är outnyttjade gentjänster. Vill du ha mer får du göra tjänster andra värderar högre.” Min princip går i samma linje:
Hjälp andra få det de önskar, de kommer hjälpa dig få det du önskar.
Praktiska tips:
- Sälj skinnet innan björnen är skjuten
- Det finns alltid marknad för den som är bäst eller unik
- Unik kommer genom kombination av färdigheter
- Läs Naval Ravikants Almanack
5. Var framåtriktad
@Bjornen inleder med:
När någon annan presenterar en idé är det ofta lätt för omgivningen att söka billiga ruggdunkningar genom att raljera, förkasta, kritisera och hitta svagheter i idén. Det krävs betydligt mer ansträngning och kompetens att konstruktivt utveckla, förbättra och spinna vidare på idéens starka sidor. Jag ser alldeles för mycket av det första i politiken, yrkeslivet, sociala medier etc. Gå inte i den fällan, försök vara en konstruktiv person så blir världen trevligare och bättre.
Det är något som jag också har tänkt på mycket ända sedan mitt första styrelsemöte för många år sedan då jag lyckades såga en annan ledamots förslag… utan att ha ett eget. ![]()
![]()
Men i grunden handlar det om att också vara på spelplanen och spela istället för att vara på läktaren och ha åsikter om andras spelande. @Passiv är inne på att: “Det är ok att ha fel och framförallt att omvärdera ståndpunkter över tid. Att på alla sätt tycka och tänka likadant idag som för tio år sedan är ett misslyckande.”
Vi kommer även in på ett av mina favorituttryck:
Ha tillit till din förmåga att lösa det som behöver lösas.
Vi pratar även vidare kring att påverka det som man kan påverka. Man kan påverka sin ansträngning men inte resultatet. Man kan kompensera många saker genom att bara vara den som anstränger sig mest i rummet. På samma sätt gäller det ibland att bara göra som man får tips om utan att ifrågasätta det innan man provat 100 gånger.
6. Utnyttja asymmetrier och skilja på reversibla och icke-reversibla beslut
En sak som jag också tänkt mycket på efter Nassim Talebs böcker är:
-
Titta på asymmetrier och tacka alltid ja till situationer där nedsidan är liten eller begränsad och uppsidan är stor eller obegränsad. Våga fråga (dejt, affär, relation), skaffa försäkring, prova ett idébaserat yrke, ta risk när man är ung eller har lite pengar, gå på mingel (kostnad: en timme, möjlig vinst: partner/affärskontakt eller en vän), starta företag (risk: tusenlappar, uppsida: obegränsad) enligt tidigare.
-
På samma sätt, skilj på beslut som är reversibla och icke-reversibla. Reversibla beslut kan man ta snabbt (eller delegera långt ut i organisationen). Det är de irreversibla som man behöver lägga tid och energi att få rätt på.
Två avslutande tips: 1) Dyk upp. Fortsätt dyka upp. och 2) det bästa sättet att förutspå sin framtid är att skapa den.