Jag har en rörig historik när det gäller investeringar. Har kört mycket risk och agerat på små signaler med riktigt bra utfall och riktigt dåliga utfall. Min grundtanke har varit att så länge jag vill bygga egna bolag och tjäna pengar så är det inte så viktigt att investera smart.
Nu börjar man bli äldre och skulle vilja ha en stark och långsiktig portfölj.
Jag har ca 13mkr likvida (10mkr i räntor/räntefonder och 2-3mkr i certifikat med hävstång, underliggande är småbolagsfonder)
Jag skulle vilja vara investera hela beloppet på ett smart långsiktigt sätt som kan ge en hygglig avkastning varje år som jag kan leva för eller investera. Dock har jag ingen idé om vilken strategi jag ska ha? Vill inte ha megarisk men räknar heller inte med mega-spikes…
Hej! Kul att du hittade hit! Det låter som att du gjort samma resa som många andra, dvs satsat i högriskgrejor och bränt dig ett par ggr. Du har mkt pengar ackumulerade. Låt dem jobba för dig utan att pilla. Ett lätt sätt vore ju att investera i Lysa el Avanza, köra en globalfond med billig avgift och sätta dem i arbete. Jag hade haft en 80/20 split på Lysa men din riskaptit måste avgöra. Det beror väl främst på om du tror du kommer behöva pengarna under de närmaste åren eller inte. Sen beror det väl på hur gammal du är. Om du är 43 el 63. Ju fler år du kan leva utan kapitalet desto större andel i aktier och tvärtom. Lycka till!
Avanza och Lysa, som redan har föreslagits, är bra alternativ.
Beroende på hur stort behov du har att greja med portföljen, eller hur rädd du blivit för stora nedgångar, skulle du även kunna kasta ett getöga på Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen. Tråden innehåller visserligen mer än 2000 inlägg, men trådskaparen uppdaterar och finslipar ständigt första inlägget med de senaste insikterna.