Marknadstajming eller inte?

Hej forumet! Har läst inlägg här under många år men inte varit medlem vilket jag nu äntligen har blivit. Har en intressant situation som jag skulle vilja ha lite synpunkter på.
Har sparat i aktier och fonder samt andra finansiella instrument under många år och även gjort nån bostadsaffär med hyfsat resultat vilket nu innebär att jag fått ihop ett samlat sparande på ca 1,2 mkr. Jag har under början av året avyttrat i stort sett alla placeringar till förmån för en fastighetsaffär som nu tyvärr ej blev av.
Jag ogillar skarpt att ha likvida medel liggande och ska nu således placera dessa igen då någon ny fastighetsaffär knappast finns runt knuten.
Med tanke på de erfarenheter jag har sedan tidigare så kommer jag inte att syssla med något annat än fonder och aktier framåt och tidshorisonten är lång, jag räknar med en start på pensionen vid 55 års ålder då jag kommer att börja gå ner i tid och stötta med det sparkapital jag då fått ihop. Jag är 38 år idag.
Hur hade ni lagt upp en investering idag givet den skapliga turbulens som råder för tillfället och vilken tidshorisont hade ni siktat på för att vara fullt investerad igen? Procent köp varje månad under 1 år, allt på ett bräde imorgon eller någon annan strategi?
Den amerikanska övervikten som finns i många globala indexfonder är ju ett kapitel i sig tänker jag.
Med vänlig hälsning, A

Edit: kan tillägga för ordningens skulle att jag inte har några boendekostander (lån) förutom en sommarstuga med 50 % belåningsgrad där jag har en orealiserad vinst på 1 mkr om den skulle säljas idag. Detta finns dock inga planer på. Utöver detta inga andra tillgångar.

Jag kör som följer:

Två globala indexfonder i majoriteten av min portfölj.
Sen ett par månaders utgifter i en TF KF, som krockkudde.
Sen 1-2 månaders utgifter i buffert på sparkonto.
Sist en slatt i en lekhink.

Planerar att ligga kvar med fonderna till 10 år innan pension och då börja vikta om årsvis mot mer TF KF.

Pensionssparar.

Har 25+ års sparhorisont, så ser dagens cirkus som brus, som troligen blir ett hack i kurvan.

Kommer alltid finnas brus.

1 gillning