Själv tycker jag det är en styrka och sundhet i att erkänna när man inte kan något.
Finns citat från en nobelpristagare(minns ej vem)
Ju mer jag lär mig om ett ämne, ju mer inser jag att jag inte vet.
Själv tycker jag det är en styrka och sundhet i att erkänna när man inte kan något.
Finns citat från en nobelpristagare(minns ej vem)
Ju mer jag lär mig om ett ämne, ju mer inser jag att jag inte vet.
Jag har inte påstått att det är fel att erkänna att man inte kan nåt.
Hur fungerar kapitalinkomster från aktier och fonder? Jag gissar att det bara syns när man realiserar vinsten, vilket skulle kunna förklara varför folk i 35-45 har en så låg siffra.
Unga människor säljer kanske av mer för att få handpenning eller åka på en drömresa. Äldre individer kanske tar ut mer för att de nu börjar leva på avkastningen.
Hur fungerar kapitalinkomster och ISK? Har man en miljon så blir det ca 10 000 kr i schablonintäkt. Är det denna siffra som redovisas i statistiken?
Jag har svårt att tro att man räknar in kapitalinkomster i det där. Det stämmer inte heller att det blir ca 10k i schablonintäkt på en miljon.
Tack, det har du rätt i.
En miljon skulle enligt AI bli ca 25 000 i intäkt, och ca 7 500 kr i skatt. Detta inkluderar 300 000 kr fribelopp.
Kan vi ta en uppskattande minut för processen av att samla in 9000 svar från RT, samla in data SCB och köpa kompletterande data? Det är rätt amazing. ![]()

Förvånande att svensken tjänar så lite. Går det att ta ut statistik på exempelvis Stockholm? Känns som att medianen i Stockholm bör vara en bra bit över sveriges median..
Hade varit nice att se hur mycket lönerna skiljer sig åt och indexera det mot kostnader. Exempelvis 50k i stockholm är nog motsvarande som 35 i flen om man indexerar lite.
Hade varit bra för politikerna att inte stirra blint på siffran nu när skatterna ska höjas.
Korrekt analys. Om vi bara kollar inrapporterade siffror från communityn ser det ut som följer:
Det vill säga:
Stockholm räknas som Stockholms län inkl. Södertälje, Nynäshamn, Sigtuna, Värmdö och Ekerö.
Vill man nörda ännu mer så återkommer det även på decilerna:
AI:s analys:
Premien är inte en konstant påslagsprocent — den mer än fördubblas uppåt i fördelningen, från 11,5 procent i lägsta decilen till 25 procent i högsta. I kronor är skillnaden ännu skarpare: 3 900 kr i D1 mot 24 000 kr i D10, alltså sex gånger så mycket. Det talar emot den vanligaste förklaringen till Stockholmspremien, att den skulle vara en ren kompensation för högre boendekostnader — då borde påslaget varit ungefär lika stort i kronor genom hela fördelningen, inte växa med inkomsten. Mönstret ser snarare ut som att Stockholm har en annan sammansättning av välbetalda jobb, inte samma jobb med högre lön.
Tack @Indexqueen. Detta var verkligen en team-effort. Inte minst från er i communityn. ![]()
Och sen lägre skatt på det som ett extra tack för att man bor i Stockholm.
Börja inte prata om Robin Hood skatten nu… Malmö stöd borde få sina bidrag indragna.
Bor i södra Sverige, är kvinna och ligger i 99-percentilen så inte bara Stockholmskillar som har hög ersättning ![]()
Det där är nog lite vanskligt med tanke på forumets användare, undrar om det är samma skillnad på mindre kvalificerade yrken?
Överlag, helt förbluffande hur liten lönespridningen är i Sverige. Efter skatt och bidrag är det nästan ingen skillnad alls, sålänge man inte rör sig ut i de yttersta percentilerna.
Det jag blir mest förvånad över är hur många som verkar vara förvånad över dessa siffror.
Är det här nyheter för folk här eller är det bara så att det är jag som har ovanligt bra koll? Det har ju alltid funnits statistik att ta fram bara några klick bort och jag under hela min yrkeskarriär haft vetat var jag ligger i förhållande till andra.
För min del är inget av det här nyheter förutom lönerna hos i rt-community.
Det som var nytt för mig var siffrorna på kapitalinkomster. De var intressanta.
Vi som är intresserade av lönestruktur visste ju exakt hur lönerna var fördelade. Men man man måste nog leta lite för att veta.
Oavsett det, så var det ett väldigt bra avsnitt med bra data.
Ja, lönespridningen är extremt liten i Sverige. Och, som Jan sade, det är väldigt medvetet skapat politiskt.
Vi har ju å andra sidan en exceptionellt stor förmögenhetsspridning. Är man intresserad av pengar i Sverige så blir kapitalinkomster och eller företagande snabbt väldigt viktigt på ett sätt som det inte nödvändigtvis blir i andra länder. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men det är verkligen en grej.
Man skall tänka att lönesystemet, för personer utan stora förmögenheter, uppmanar dig att försöka få en lön mitt på brytpunkten, att skaffa barn (relativt sett, tänk komparativa fördelar) och sedan när du har gjort det att kanske skaffa lite kapitalinkomster.
Avser statistiken från SCB deklarerad inkomst eller gäller det din fasta månadslön? ![]()
Räknas jour beredskap, övertid, OB med mera med i statistiken?
Jobbar du i Köpenhamn?
Det måste vara deklarerad inkomst av tjänst, vilket ju inkluderar övertid etc.