50 år gammal, AP7 Offensiv, läge att byta?

Hej! Fyller strax 50 år. Har legat med 100% tjänstepension i Ap7 offensiv sedan 2012 efter rekommendation från fondrådgivare på jobbet. Har ett värde på 812 000kr idag, ingen aning om det är bra, hyffsat eller katastrof (har inget privat pensionspar). Givet dagens världsläge och eventuell rådande börskrasch känns det kanske dags att byta från Offensiv till Ap7 Såfa? Eller har ni något annat tips med tanke på min ålder. Tar tacksamt emot råd om det är en bra idé, och i såna fall, är det bara byta rakt av eller ska man tänka taktiskt på något sätt?

Tack på förhand :folded_hands:

Välkommen till forumet.

Dessa fonder är i PPM och inte i tjänstepension.

AP7 Offensiv är inte en enskild fond, utan en fondportfölj som placerar i två olika underliggande fonder. AP7 Offensiv består av 75% AP7 Aktiefond och 25% AP7 Räntefond.

Grunden som forumet föreslår är AP7 Såfa som börjar vikta om mer till AP7 Räntefond vid 56 år.

Jag skulle hellre byta till AP7 Aktiefond istället för AP7 Offensiv då jag inte ser någon anledning för dig att ha räntefond i den ålder du är i nu.

3 gillningar

Dvs AP7 Såfa har högre risk (mer aktier) när man är under 56 år än vad AP7 Offensiv har. Bytet som funderas på i trådstarten skulle då öka risken.

2 gillningar