Har 100% ap7 såfa just nu men fundera på om man ska krydda med några procent småbolag och tillväxtmarknader kanske. Hur många procent isåfall och vilka fonder?
Är 23år så har lång tid till pensionen
Har 100% ap7 såfa just nu men fundera på om man ska krydda med några procent småbolag och tillväxtmarknader kanske. Hur många procent isåfall och vilka fonder?
Är 23år så har lång tid till pensionen
Småbolag och tillväxtmarknader ingår redan i AP7 aktiefond så det finns ingen anledning att öka deras andel ytterligare.
AP7 Såfa är belånad till 25% också, så om en globalfond ger 8% avkastning ger Såfa 10% avkastning. Perfekt om man har långt kvar till pensionen.
Just nu 15% belåning.
Mvh.Jack
Jag tycker inte det finns någon vits med att byta från AP7-såfa.
Varför? Jo för att den har visat sig vara väldigt bra genom åren och väldigt billig. Jan har ju ett avsnitt där den jämförs mot andra alternativ som kan va intressant att läsa om du funderar i dessa banor.
Sen tycker jag pensionen ska vara lite tråkig. Där vill jag helst köra på det som funkar, vill man ta lite mer risk och experimentera så kan man göra det i ett privat sparande tycker jag. Sikta på att öka din lön så snabbt som möjligt så du får ännu högre inbetalning istället. Det kommer utspela sig på hela din pension istället och så även tjänstepensionen när du väl fyller 25 (vissa företag har vid tidigare ålder också).