Hej!
Har sett över mina föräldrars PPM och de är 73 år och har valt Folksam lo Sverige, Folksam lo världen och robur obligation. Är det värt att nu byta över till ap7 såfa vi deras ålder?
/kalle
Hej!
Har sett över mina föräldrars PPM och de är 73 år och har valt Folksam lo Sverige, Folksam lo världen och robur obligation. Är det värt att nu byta över till ap7 såfa vi deras ålder?
/kalle
Javisst! De har inte valt dåliga fonder tidigare. De har global spridning med passiva fonder till låg avgift. Folksam LO-fonderna påstås ha en “aktiv förvaltning” men kollar man historisk avkastning så ser man att de följer index extremt nära, därför kan man kalla det för en passiv förvaltning.
Men AP7 Såfa är ännu billigare. Om de byter så får de något som är likvärdigt vad de redan har, halverar avgiften och får en lösning som sköter sig själv. AP7 Såfa justerar automatiskt risken genom att byta från aktiefonden till räntefonden när man blir äldre. Så här ser fördelningen ut vid olika åldrar:
Hej! Ja de har haft en fördelning på drygt 30% i varje vilket innebär att historiskt har haft en större andel räntor än såfa men nu är det tvärtom att de har en mindre andel räntor än såfa när de är 73.
Kanske är värt att göra bytet ändå
Med vänlig hälsning, kalle
Hur aktiemarknaden kommer gå de närmaste tio åren är det nog ingen som riktigt vet. Det är svårt att säga om de tjänar på att dra ner risken eller inte. Så det bästa är väl om det är deras eget beslut. Det är inte så stor skillnad mellan alternativen. Jag hade valt AP7 Såfa för att slippa tänka mer på det.
Om de verkligen vill räkna på saken så kan de ta tumregeln att aktiemarknaden kan sjunka med 50% i värde, så kallat “value at risk”. AP7 Aktiefond har också en hävstång på 15% så den sjunker med 57% om aktiemarknaden halveras. Idag kan de då förlora 30% av sitt PPM-kapital. Med AP7 Såfa kan de idag förlora 29%. Efter att de fyllt 75 så kan de förlora 19% i AP7 Såfa.
Samtidigt ska man komma ihåg att den förväntade uppsidan på aktiemarknaden gör att det är värt att fortsätta ha en del av kapitalet på börsen. Det är därför AP7 Såfa även efter 75 har en viss del i aktiefonden. Så även om man riskerar att förlora en viss summa så har man också en hyfsat stor chans att tjäna mer.