Är AP7 SÅFA ett bra alternativ i PPM-sparandet även efter 55 års ålder?

Ny på forumet men ej på sparande.
Ser att ni rekommenderar Ap7 såfa i PPM sparandet en bra idé för passiva sparare tycker jag men ska man verkligen ligga kvar i den efter 55 år?

Ett vanligt sparande till pensionen kan det ju vara ok att lägga en mindre del i räntebärande eftersom du kommer att få ut hela beloppet men utbetalningarna på PPM sparande är ju så låga även med aktiefonder.

Hej @Kim21, varmt välkommen till forumet och tack för din fråga!

Ja, jag rekommenderar den absolut. AP7 SÅFA ombalanserar dessutom med ca 2.5 % räntor för varje år efter att man fyllt 55 år, så den tar hänsyn till åldern och att man bör sänka risknivån.

Om frågan gäller att du inte gillar ränteplaceringen, då kan man byta från AP7 SÅFA till AP7 Aktiefond för 100 % aktieexponering, eller göra en egen blandning av AP7 Aktiefond och AP7 Räntefond. För det är vad AP7 SÅFA egentligen är.

Eller så missförstår jag din fråga. :thinking:

Hej Jan
Det jag menar är att delningstalen är så höga så att du får ut så liten del av ditt kapital. För 2021 ligger den ju på 20,37 för 62 åringarna , under 5% . Delniningstalet sjunker sakta år för år och när du är 79/80 år får du ut ca10 % av ditt kapital.
Börsen har i snitt de senaste 20 åren gått upp med ca 8,5% så ligger du i aktiefonder och lyckas få en avkastning på detta snitt så kommer ditt kapital att minska först efter 80 års åldern.
Har man räntefonder så sjunker ditt kapital mycket snabbare då delniningstalet är samma för båda fondtyperna.
Delningstalet är ännu högre om du har efterlevandeskydd.
Pensionsmyndigheten stämmer ju av din portfölj i december och sen får du samma summa varje månad oberoende om börsen går upp eller ner.