Funderar på att byta ut mina personligt valda fonder mot AP7 SÅFA. Jag fyller 61 nästa gång så jag har väl kanske 5-6 år kvar i arbetslivet. Är det för sent att byta? Eller spelar ålder ingen roll i det sammanhanget?
Tacksam för synpunkter.
Jag tycker inte det är för sent att byta.
Sen kan man fundera kring hur mycket räntedelar du vill ha i det sparandet.
Väljer du AP7 såfa så ändrar pensionsmyndigheten din ränteandel så att den ökar ju äldre du blir.
Skulle du välja AP7 Aktiefond så är det 100% aktier.
Vad som är rätt eller fel just för dig är svårt att säga.
Min egen mamma har valt att fortsätta med stor del Aktier trots att hon är över 70 på sin PPM då det dels är ett relativt lågt belopp och som hon själv tror på så är det ändå många år kvar i livet.
Du kan se på nedanstående bild hur AP7 Såfa viktar om från Aktier till räntor beroende på din ålder.
Jag är en stor förespråkare av AP7-Såfa. Men om man tar väldigt låg risk i sitt övriga sparande så kanske man bör överväga att hålla högre aktiedel än vad Såfan gör. Har man relativt hög risk i sitt övriga sparande så tycker jag Såfan är väldigt bra som automatiskt sänker risker ju äldre man blir.
Att den dessutom är både väldigt bred och billig samt använder hävstång ser jag som ett stort Plus! ![]()