AP7 vs AP7 Såfa när man är 55+

Kan AP7 Såfa vara lite för defensiv med omvandlingen till räntefonder som startar redan vid 56 års ålder? Kan det vara en bra idé att ha typ 50% AP7 och 50% AP7 Såfa för att sakta ned avtrappningen från aktiefonder?

4 gillningar

var just inne och gjorde denna förändring för någon vecka sedan, minns inte exakt om jag gjorde 50/50 eller 60/40 åt ena hållet

Jag skulle säga att det beror på hur din totala ekonomi ser ut. Hur mkt pension har du i trad-lösning eller förmånslösning med nära noll risk t ex?

Jag personligen har t ex en stor del av TJP i en förmånsbestämd lösning med noll risk. Då kan jag ta större risk i premiepensionsdelen.

Lyssna gärna på avsnitt 470

3 gillningar

55 har man så mycket liv kvar. och man har så mycket i traditionel forsäkringar som har noll risk…min åsikt är att lämna allt ap7 aktiefond, dvs. 100% ppm i aktier. Och helt ärligt samma sak med tjänstepensionen. Jag är ung men justnu lutar åt det hållet for mig när det är dags.

Ja, jag har valt att göra just så. Känns bra när börsen går bra iallafall :thinking:

1 gillning

Tänk bara på att AP7 Aktier har 15% hävstång så 100% aktier har egentligen 115% risk

1 gillning

Jag bytte till Såfa aktier ifjol. För mig som är så nära garantipension, så är det en uppsida att ta lite högre risk lite längre.

Kommer troligen börja vikta om lite cirka 10 år innan pension, så runt 59-60, med tanke på min årskulls riktålder på 69.

1 gillning

Inte för att märka ord, utan för att se till att göra det enklare för de som funderar över samma byte: Det finns ingen “Såfa aktier” utan det finns AP7 Såfa, som innehåller en blandning av AP7 Aktiefond och AP7 Räntefond baserat på ålder. Så fonden som innehåller (nästan) bara aktier har inget med AP7 Såfa att göra utan heter AP7 Aktiefond.

Jag gillar personligen inte alls den “glidepath” man valt för AP7 Såfa och vill hålla mig helt borta från den, så jag har bytt till AP7 Aktiefond och hanterar sequence-of-return-risk för portföljen som helhet utanför premiepensionen.

6 gillningar