AP7 aktiefond, som en högrisk del i Globala barnportföljen

Är nu 60 år och SÅFA-7 har nu ökat ränteandelen till 30% för att minska risken. Är det rätt tänkt att se min Premiepensions placering I AP7-Aktiefond till 100% som en en högrisk del av en Global-barnportfölj, till en lägre avgift än andra högrisk alternativ hos Avanza? Eller finns det nån tråkig begränsning vid pensionsuttaget som försvårar flexibiliteten?
/Klas

Det skulle man absolut kunna se det som.
Däremot får du lägga in i tanken att PPM:en också ska plockas ut som pension och eftersom dom ska plockas ut så kanske inte det ska vara så hög risk på dom pengarna, men det är ju bara mental bokföring. Eftersom du kan sänka risken i ditt privata sparande så blir det som du säger, en rabatterad avgift för samma portfölj.

Bumpar den här tråden då jag har en relaterad fundering!

Jag undrar helt enkelt om varför man ska ha SÅFA istället för AP7 aktiefond. Om vi antar att PPM är en relativt liten del av ens totala pension så finns det väl inget måste att vara så defensiv som SÅFA?

Soffan börjar skifta över till räntor från och med 56, Om man går i pension vid 65 har man 33% räntor och vid 75 har man hela 67% räntor. Men pensionen tas ut livslångt och man har redan en lågriskdel i form av inkomstpensionen. Med ökad livslängd är det ju inte osannolikt att man kommer leva 20-30 år efter 65.

Är det verkligen vettigt då att offra så mycket avkastning? Bör man inte dra nytta över att man har en bättre och billigare globalfond än vart man kan få någon annastans? Det kan ge en hel del extra pension på den tiden. Vill man ha räntor och skifta ner risken kan man ju göra detta i tjänstepensionen eller det privata sparandet istället. Privata pengar kan man ju dessutom lämna i arv om man slipper spendera dom på ålderns höst pga högre pension.

Själv flyttade jag nyligen över till 100% SÅFA från 50% SÅFA/lekstuga men började tänka att jag nog borde lagt dem i aktiefonden istället. Är dock bara 40 själv så jag kan ju fundera på detta 15 år till innan jag tar ett beslut :joy:.

1 gillning