Hävstång. AP7 utnyttjar hävstång upp till 25%, du får alltså potentiellt mer avkastning än en vanlig Global indexfond. Kort sikt lite mer riskabelt, lång sikt så får du mer pengar.
Avgiften är lägst av alla fonder. 0.09%. Läste någonstans att man får skattelättnad på detta också, men kan inte verifiera detta.
I din ålder så kommer AP7 Såfa att bestå av 100% AP7 Aktiefond, så inga räntor att bry sig om där.
Din portfölj är bra överlag, men jag hade sett lite förändringar:
35% sverige tycker jag är lite överdrivet, finns argument för att vikta lite mer åt Sverige, men kanske mer någonstans runt 20%.
Dedikerade USA & Europafonder blir lite överflödiga, speciellt USA eftersom Globalfonden har ca 60% USA. Vill du vikta lite mer mot Europa så sure, men personligen hade jag bara skippat dessa och kört endast Global.
Tillväxtmarknad är grymt att ha en liten del i som du har nu eftersom detta inte inkluderas av den globala fonden, välj mellan 10-20% av din portfölj vill jag påstå.
Tror Avanza Zero finns i PPM ifall du vill byta sverigefonden mot den istället, lite lägre avgift.