Om det nu är dags att skriva om bolånen och jag dessutom har ett långtidssparande (som jag kör i ISK med nybörjarportföljen). Bolånet hamnar på <40% i belåningsgrad enligt banken men för mig räcker det att konstatera att det är under 50%. Nu står jag och min partner i diskussionen om huruvida vi ska amortera eller inte och jag känner att jag behöver lite hjälp. Partnern hävdar benhårt att det är självklart att man amorterar! Man kan inte ha lånen kvar för alltid! Jag hävdar dock att vi bör investera pengarna istället. Jag tror jag börjat få min partner att förstå men nu till min fråga: HUR ska vi investera dessa "amorterings"pengar? Slänga in dem i samma portfölj som andra långtidssparandet? Välja en annan portföljmodell att följa? ISK även för denna?
Jag gillar att hålla det enkelt, dvs lägg amorteringspengarna i samma portfölj som övrigt långtidssparande. För det är väl vad det är, ett långsiktigt sparande. Ser faktiskt inte någon anledning att skapa en separat portfölj bara för att den andelen av er inkomst tidigare gick till amortering.
Tycker likadant. Av psykologiska skäl amorterar jag dock några kronor varje kvartal. Det är alltid trevligt att se sina skulder minska.
Vi hade bara 25%belåning. Lånade då upp till 50%. De 25 % investerade vi i rika tillsammans portföljen. Anledningen är att den är stabilare än en mer ren aktiefond portfölj. Man har ju trotts allt kämpat många år med att amortera ner och då kan det kännas väldigt jobbigt om värdet sjönk med 50% vilket händer då och då med en aktiefond portfölj. Rika tillsammans ger i snitt 4% vilket betalar räntan på 1%. Det innebär att portföljen dels betalar räntan och dels höjer värdet med 2% per år. Efter ca 35 år är tillgången större än skulden.