Jag lägger 1400kr i månaden på amortering. Eftersom det är ett slags sparande känns det som det borde räknas in, kan man ersätta något i portföljen med detta sparande, tex korta räntefonder?
Då jag sparar ytterligare 1400 per månad så blir det väl fel om jag även lägger en del av detta i samma korg som amorteringen?
Är det inte så att amortering ersätter hela din portfölj och inte bara en specifik del?
Oavsett om du kör 90/10, 60/40, osv på ditt investeringskapital. Pengar som du använder för att amortera kan du inte använda för att investera. Hade du valt att inte amortera 1400 och istället investera pengarna så hade du förmodligen sparat hela summan av 2800 sek och sedan fördelat de enligt din riskprofil mellan ränte- och aktierfonder
Säg att jag vill köra 50/50, om jag lägger 1400 på amortering ska då de 1400 jag sparar från lönen läggas helt på aktiefonder?
Om jag kör 50/50 på mitt lönesparande kommer det ju totalt bli 75/25, 50% motsvarande räntefonder som är amortering, 25% räntefonder och 25% aktiefonder, om man nu ska se det som en helhet, då blir det ju inte den riskprofil jag vill ha.
Jag tycker det är fel att ersätta räntefonder med amortering, du har inte tillgång till pengarna eftersom du låser dom i boendet. Så om du skulle behöva pengar, som att t.ex när du behöver plocka pengar från en mellanrisk, så går dom inte att plocka ut då dom är satta i boendet.
Fast det är väldigt mycket omständigare att utöka lånet än att flytta över från ett ISK?
Ifall att du skulle förlora jobbet och har behov av pengar den närmsta tiden, då kanske banken inte är så sugen på att utöka ett lån till någon som inte har en inkomst. Kanske något att ta i beaktning?
Jag tycker att det är som ett räntesparande. Jag har faktiskt svårt att se vitsen med att köpa räntefonder om man har samtidigt har lån; den förväntade avkastningen på en räntefond är knappast högre än bolåneräntan (i alla fall inte korträntefonder), samtidigt som risken är högre.
Den utgångspunkten hade jag haft i ditt läge i alla fall.
Jag delar helt din åsikt, bytte från korta räntor och obligationer och satte in den summan av mitt månadssparande som extra amortering på huslånet. Garanterat bättre utfall i nuvarande ränteläge.
Tack för intressanta svar, verkar finnas olika synpunkter. Vore bra att kunna sammanställa detta på något enkelt sätt, inklusive bolån, allmän pension etc. Jag tror det skulle minska risken för panik vid börsnedgång om man såg att på totalen ligger man fortfarande bra till.