Jag placerar i dagsläget 50% av mitt pensionsspar i Lysa och 50% placerar jag själv på Avanza, allting är 100% aktier.
Min tanke var att genom blanda på detta sätt får jag en billigare avgift än om jag investerat allting på Lysa med tillgång till deras portfölj som jag inte har annars men en dyrare avgift om jag placerar allting själv på Avanza, alltså en ”mellanmjölkslösning” det bästa va två världar.
Min fråga är om jag överanalyserar allting och försöker vara ”för smart”? Hade det varit bättre lägga allting på Avanza om man följer modelleportföljen för 100% aktier? Vill givetvis placera så brett som möjligt men betala så låg avgift som möjligt.
Tänker att Lysa har en bredare portfölj jämfört med om man placerar själv , men det kanske ändå gör marginell skillnad jämfört om man placerar enligt följande?
Jag tror att skillnaden i fördelning och skillnaden i avgift för den portfölj du beskriver och Lysa är så liten att det i stort sett går på ett ut om du lägger allt på Lysa, allt på Avanza eller någon blanding därav. Eftersom portföljerna inte är exakt likadana kommer ett av alternativen gå bättre än det andra, men det är omöjligt att på förhand veta vilket. Om du placerar 50/50 kommer du i alla fall att ha valt “rätt” till hälften.