Anonym
(Anonym)
27 Juni 2023 16:42
6
Hej alla fantastiska människor.
Ja några som ser de här svarade kanske på mitt förra inlägg kring o bli konsult i ett litet bolag. De blev inget. Men blir ju kontaktad titt som tätt me förfrågningar o ett av bolagen som jag pratat med har en 70/30 lönemodell där jag då får behålla 70% av vad ja fakturerar i en pott som jag får för dela själv o ta ut lön från men ja måste samtidigt ha kvar pengar i potten för eventuell sjuklön o för semester.
Samt att man får köpa in egen dator o telefon o man …
BAKGRUND
Jag verkar inom IT-sfären, har tidigare jobbat som konsult men är sedan en tid tillbaka fastanställd hos ett produktbolag. Vi (i branschen) har lyxen att vara ganska eftertraktade på arbetsmarknaden och det leder ofta till mer eller mindre intressanta diskussioner med: rekryterare på LinkedIn, kollegor i branschen som behöver växa, eller rentav med polare som är intresserade av att stå på egna ben och starta ett bolag.
Just nu är samtalsämnet anställningsform väldigt hett i mina krets…
Jag jobbar som IT konsult åt ett stort internationellt bolag. De hyr ut mig för 995 kr i timmen. Av de får jag knappt 220 kr/timmen som lön. Men jag har ett fast månadslön även om jag inte är i uppdrag. Så jag har samma lön oavsett.
Har jag som konsult lättare att begära om högre lön än att sitta och ha en traditionell lönesamtal som man har som vanlig anställning? Dvs sitta och behöva förklara varför man borde ha löneförhöjning. Det är väl inte deras pengar eller de som utför mitt jobb och de …
Här finns tre trådar i liknande ämne. Fortsätt gärna diskussionen där och för den som kommer in utifrån utan förkunskap: det finns en massa mer kostnader och utgifter än de som redovisas i denna tråd. Exempelvis semester och tjänstepension.
2 gillningar