70/30 lönemodell vad ska man tänka på?

Hej alla fantastiska människor.

Ja några som ser de här svarade kanske på mitt förra inlägg kring o bli konsult i ett litet bolag. De blev inget. Men blir ju kontaktad titt som tätt me förfrågningar o ett av bolagen som jag pratat med har en 70/30 lönemodell där jag då får behålla 70% av vad ja fakturerar i en pott som jag får för dela själv o ta ut lön från men ja måste samtidigt ha kvar pengar i potten för eventuell sjuklön o för semester.

Samt att man får köpa in egen dator o telefon o man får bekosta utbildningar själv. Förvisso ex moms o via avtal som dom har.
Ja o sociala avgifter o sånt dras ju på de man väljer o ta ut i lön.
Är de nått konstigt med de?

De här låter ju väldigt lockande.
O man får ju hjälp me o få svar på massa frågor av deras ekonomi avdelningen o hej o hå.

Men ville fråga om de finns några här som har en sån lönemodell? Vad ska man tänka på?
Vad gör man med potten som bygg upp efter en tid? De verkar enligt exel kalkylen ja fått o kunnat leka runt med bli en hel del kvar i potten efter ett tag.

Om man e utan uppdrag kan dom sätta in 50k på ens pott som man får disponera själv o sen återbetala när man e på uppdrag igen tolka ja de som.

Tack på förhand för svar.

Det är ett intressant upplägg och svårt att överblicka, det kan jag ge dig :slight_smile: .

När jag pratade runt fick jag också lite kontakter som hade liknande upplägg. Det jag gjorde var att mata in olika timpriser och olika beläggningsgrader för att kunna jämföra dels med fast lön och dels som egen konsult.

Min förståelse är att intjäningsåret är 12 månader. Några bryter enligt semesterlagen dvs start av varje period i april och några enligt kalenderår. Under dessa 12 månader måste du ta ut allt du får in på ditt konto.

Räkna ut vad allting blir utslaget per månad med 9 månaders beläggning och låg, medel och hög timlön. Jämför det med om du har full beläggning minus semester och ett där du har halv beläggning minus semester.

Räkna sedan ut om du skulle ha en fast månadslön och se hur det står sig mot de olika andra alternativen.

När du gjort allt det kan du ta ett litet mer medvetet beslut om det är något du tycker om eller inte. :+1:

Enkla exempel baserat på 800 / 1000 / 1200 i timpris med beläggningsgrad 50% / 75% / 100% ger på handen:
800 kr/h till 50% = 560k intäkter fritt att fördela (+70k för 900kr/h och +140k för 1000kr/h)
800 kr/h till 75% = 840k intäkter fritt att fördela (+105k för 900kr/h och +210k för 1000kr/h)
800 kr/h till 100% = 1120 intäkter fritt att fördela (+140k för 900kr/h och +280k för 1000kr/h)

Jämför med en månadslön om 50k som kostar 65k per månad för 780k på helår exklusive pension och allt annat. Med den lägre lönen måste du ha full beläggning non-stop för att få högre lön och pension än en fast lön om 50k.

3 gillningar

Jag har haft denna modell tidigare.

Mina reflektioner är att det är ganska dyrt över tid.

Säg att du fakturerar 800kr/h så är det 134000 per månad. Då tar företaget 40000 per månad för sälj och någon aw. Allt annat i mitt fall fick jag själv betala.

Utbildning, utrustning osv.

Varje internt möte som du istället kunna varit hos kunden missar du timmar. Så det är bättre att roffa åt och inte dela med sig av jobb även om man har mycket att göra. Så en väldigt egoistisk modell är min erfarenhet.

Du tar 100% av risken (inte få in några pengar) och företaget tar 30% när du har uppdrag. Sedan kan bolaget ordna bra uppdrag där de inte är underkonsult och hög timpenning så är det kanske värt.

Kör du eget har du lite jobb med bokföring och sånt men det går att leja ut för långt under 40kkr /månad och du kan köra utdelning istället för bara lön.

Det där med potten är också lite lurigt rent juridiskt. Lön ska betalas ut i samband med arbete har jag förstått det som.

Om du har många hundra tusen i potten. Låter inte som i samband med arbete för mig. Då kan du bli tvingad att ta ut allt i lön samtidigt. Inge roligt skattemässigt. Detta om företaget får en granskning på sig.

Det är mina tankar om det upplägget.

6 gillningar

Om modellen innebär att du inte får någon lön alls under tiden du inte har uppdrag, eller att din grundlön är väldigt låg, tycker jag det är bättre att du startar ett eget företag och är konsult genom det. Likvärdigt risktagande, men sannolikt bättre utdelning.

Ja de är förmodligen mer fördelaktigt att starta ett eget aktie bolag.

Jag har några saker som gör att jag inte är villig/har möjlighet till att göra de just nu dock.

Lite finansiella hinder, en hel del självtvivel om ja klarar av att få uppdrag och att jag aldrig jobbat som konsult förut o vet inte om jag tycker om de.

Dom har sakerna gör att ja tittat på företag som erbjuder lösningar som den ja nämner o frågar om för att ta ett mellan steg o prova på o så sikta på att starta eget om 2-3år.

50000 räcker ju dock inte långt om du ska ta ut lön.

Med arbetsgivaravgifter och skatt blir inte mycket kvar.

Om du är osäker på om du får uppdrag och hur det är att vara konsult skulle jag satsa på ett konsultföretag som ger fast lön till att börja med och sedan köra själv.

Beroende på bransch brukar det finns gott om konsultmäklare för duktiga personer.

Jag ser inget konstigt i det du skriver om upplägget.
Men jag tycker verkligen inte modellen är bra. Jag har kompisar som hamnat utan uppdrag och då går det rätt fort som man ”förlorar” inkomst. Även om man tjänar mer på detta när man har uppdrag går det fort när man inte har det.
Vem som tar risken och får del av vinsten tycker jag är snedvriden i denna modell.

Jag har en vän med liknande upplägg, han är ganska nöjd, och han har en grundlön efter 2 månader utan uppdrag på runt 30k, så det är helt ok i det fallet.

Det här håller jag fullständigt med om, garantilön eller inte! Konsultbolaget tjänar ofantligt med pengar utan risk. Det är nästan så jag funderat på att starta ett liknande bolag själv…

Jag hade anställt vem som helst med dealen att jag tar 0 risk och all risk ligger på den anställda :slight_smile:

Denna typen av bolag är väl dock i regel lite större och har egna säljare etc, så det är lättare att få uppdrag än om man är själv tänker jag.

Ja de här bolaget har ett sales team som jagar o förmedlar uppdrag.

Men håller med de e en väldigt low risk high reward för deras del i denna modell.

Bara för att ge ett exempel mer. En bruttoinkomst till dig om 560k per år ger en månadslön brutto på 35000 och netto 27400. En bruttoinkomst om 840k per år ger dig en månadslön brutto på 53200 och netto 39500.

Då ingår ingenting mer än just lönen. En riktigt dålig deal om det blir resultatet. Håller med ovanstående om att testa livet som konsult i så fall med fast grundlön först.

De bolag jag vet som kör med ett sådant upplägg om 70-90% till konsult och 30-10% till bolag har alla en garanterad lön när man sitter på bänken. Denna garanterade lön varierar från 15k till 50k i månaden, beroende på företag och inriktning. Att erbjuda en 70/30-modell utan en garanterad lön är verkligen en dålig del för alla förutom bolaget självt möjligtvis.

Kör på exakt denna modell sedan ett tag. Tycker det är smidigt då jag är konstant 100% belagd utan att själv vara den som letar och fixar uppdrag. Har trots alla dessa omkostnader man får stå själv för mer än 10% högre lön varje månad än mina motsvarande kollegor som kör på en vanlig lönemodell. Visst är det en drömdeal för arbetsgivaren men även om det slipper risken så förlorar de också en del av vinsten när det går bra.

2 gillningar

Jobbar på ett IT-konsultbolag med liknande upplägg. Vi förväntas ha en viss buffert i potten för att kunna betala ut lön även när du har semester / är obelagd så potten måste inte ner till 0. Däremot brukar det bli en löne- eller bonusförhandling om potten blir för stor (mer än 200k).

För 30-35% tycker jag du ska kunna förvänta dig lite mer än “bara” ekonomi & sälj. Bolaget jag jobbar på håller på mycket med kompetensutveckling: arrangerar egna mini-kurser, köper in externa utbildare, åker på konferensresor etc… Det kostar en hel del (för företaget) och är exempel på mervärde jag tycker du borde få ut!

1 gillning

Innebär detta att företaget ber dig ta ut högre lön eller en engångsbonus?

1 gillning

Låter lite lågt. Mitt bolag har 80/20, vilket jag tycker är mycket men ändå okej. 70/30 är på tok för mycket att ge bort. Då kan man lika bra ta en konsult säljare och driva eget

Jag har jobbat på ett bolag med 80/20 modell. Skulle inte välja en sämre modell. Om bolaget inte klarar av att leverera admin, viss sälj och vinst med 20 % så bör de lägga ner.

Men visst. Om man gillar rika ägare och flådiga kontor så. :wink:

Jag var väldigt nöjd med modellen. De som började utan uppdrag fick sin avtalade månadslön och andra kostnader som ett underskott på sin resultatenhet som de jobbade in. De hände att någon fick gå efter att ha varit utan uppdrag i 3 månader, de blev givetvis inte skyldiga något utan den risken står bolaget för.

Jag kunde bestämma själv om mycket. Tom skatteplanera en del. När jag slutade betalades överskottet ut som lön.

1 gillning

Nån av dem, ja. Eller att köpa något dyrt som har med verksamhetsområdet att göra! :grin:

Fråga bolaget du är i kontakt med. Det skiljer sig åt mellan bolag. Min rekommendation är att inte gå med på en sådan deal. Då är det mer fördelaktigt bli underkonsult via dem och få ned 90+% av pengarna i eget bolag istället.

1 gillning

Jag kör också detta och har varit 100% belagd i 5 år och det har funkat bra. Givetvis hade man tjänat mer som egen dock. :+1: Men jag är nöjd med min lön och de 40 timmar jag jobbar i veckan under dagtid.

1 gillning

@Fredrik_Spadaro vad heter företaget med denna lönemodell?

image

källa 1

eller

image

källa 2