8 kloka finansiella råd från en bonde

Såg denna på nätet för ett tag sedan och gillade den. Tyvärr tappat källan dock. :see_no_evil:

22 gillningar

Rensa bort ogräs, gallra, gödsla, och vattna. Vi investerare ska alltså…… Göra egna bets, följa sin bias och tajma? :scream: (skojar)

För ekonomin i sin helhet, är det givetvis rätt.

Ogräs = köjn? :wink:

(Flyr, hals över huvud… :running_man: )

3 gillningar

Stirra inte på växterna, de växer inte fortare för det.

Men, de är ju så vackra :heart_eyes:

4 gillningar
5 gillningar

Haha… jag tänkte direkt “rensa bort och ogräs” = plocka bort saker från lekhinken. :smiley:

1 gillning

Dock gör bonden vårbruk på våren, skötsel på sommarn, skördar på hösten och lagrar utsäde på vintern. Dvs tajmar årstiderna med jobbet som behöver göras i olika skeden för att få bra resultat på hösten.

En del bönder kanske sår vissa vintertåliga växter på hösten och andra på våren. En del bönder har mest fleråriga växter och ägnar vintern åt att köldskydda sina grödor och förberedelser för våren.

Bonden inte är rädd för svängningara och får inte panik för att det växer dåligt på vintern. Bonden använder årstiderna.

Har aldrig hört en bonde säga: Fortsätt så varje månad oavsett säsong. Se aldrig till dina åkrar, och byt aldrig grödor efter vad som efterfrågas och växer bra på din mark. Bara så en blandning av allt och låt det växa.

3 gillningar

Köp hela höstacken!

8 gillningar

Att jag kunde glömma denna! :scream_cat::see_no_evil:

3 gillningar

Även solen har sina fläckar :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Snyggt :clap::smile:

Och

Ha inte alla ägg i samma korg :ok_hand::ok_hand::chicken::chicken:

3 gillningar

En helt underbar film! Och väldigt klok…
Jag är lantbrukare, och vi tänker alltid på att förvalta kapitalet = jorden på så bra sätt som möjligt för att kunna lämna vidare till nästa man/kvinna med stolthet, ett synsätt som jag ofta saknar i ekonomiska diskussioner.

3 gillningar

Trädgårsmetaforen fungerar väldigt bra på ledarskap med anställda också. Det gäller att skapa en bra grogrund eller kultur (en term som ju används både av odlare och företagare) så kommer plantor växa och utvecklas. De måste vattnas, få näring och sol och ibland måste de beskäras om de växer åt helt fel håll. Någon gång får man in ogräs och då måste man resolut ta bort det innan det sprider sig. Men ett företag eller en trädgård är inte en maskin, det går inte att mikromanagera växter, utan ger man dem utrymme att växa så kommer de ofta bli mycket finare än man själv hade kunnat planera. Det är också viktigt att hitta växter som trivs tillsammans, så inte en tar all näring från en annan.

2 gillningar
2 gillningar

Vintern jobbar bonden i skogen och sköter den = diversifiering / risk spridning

1 gillning