80/20 istället för 90/10 barnportfölj

Hej,

Hur kan jag göra om barnportföljen 90/10 i avsnitt 136 till en 80/20 portfölj? Vad bör jag lägga till och ta bort?

Jag sparar på lång sikt och känner att 60/40 är för passivt samtidigt som 90/10 är för riskfyllt. 80/20 känns som att det passar mig bättre.

Mvh
Robert

Jag vet inte exakt hur barnportföljen ser ut. men du kan räkna om det lätt.

om du har 90% aktier och 10% räntor tex:

globalfond 60%

sverigefond 20%

tillväxtmarknad 10%

räntefond 10%

 

så gör du först om aktiedelen till en 100% aktier-portfölj, sen multiplicerar du med den nya andelen du vill ha. svårt att förklara. men tex

 

globalfond 60/0,9=66,66% -> 66,66*0,8=53,33%

60% är så stor fonden är idag, delat med 90% aktier -> 66.66% är så stor fonden skulle ha varit om du hade haft 100% aktier. sen multiplicerar du med din nya fördelning. i detta fallet 80%

sverigefond 20/0,9=22,22% -> 22,22*0,8=17,77%

tillväxtmarknad 10/0,9=11,11% -> 11,11*0,8=8,88%

räntefond 10/0,1=100% -> 100*0,2=20%

0,1 för 10% räntor idag, gör vi om till en 100% ränteportfölj, nya fördelningen blir 20% räntor

 

ny portfölj 80/20

globalfond 53,33%

sverigefond 17,77%

tillväxtmarknad 8,88%

räntefond 20%


99,98%

 

hoppas du förstår ungefär hur jag tänker. lycka till!

Jag tänker såhär: jag har en önskad fördelning mellan aktiefonder i “aktiedelen” av portföljen. Sedan har jag en fördelning mellan räntefonder i räntedelen. Om jag tex har 15% Asien och tillväxtmarknad i aktiedelen så skulle jag fortsätta att ha det. Sedan slår jag ut det på fördelningen mellan aktier och räntor.

Om jag hade 1000 kr skulle 1000 * 0.9 * 0.15 (135) in i Asien/tillväxt i en 90/10 portfölj och 1000 * 0.8 * 0.15 (120) i en 80/20-portfölj.

Tack för svar. Jag tänkte inte så mycket på den matematiska uträkningen och fördelningen av befintliga fonder i portföljen utan mer på om man ska passa på att lägga till andra räntefonder. I barnportföljen finns en räntefond idag medans i andra hinkar med större innehav av räntor finns det olika räntefonder.

//Robert

 

En kort och en lång räntefond brukar vara bra att ha, så kanske då 10% i en lång och 10% i en kort?