Vad tror ni om denna 90/10?

Hej

Vad tror du om denna 90/10-portfölj? Den är baserat på globala barnportföljen.

• Avanza Global 40% Global Aktiefond

• Handelsbanken Global Småbolag Index 15% Global aktiefond småbolag

• Spiltan Aktiefond Invest 15% Svensk aktiefond invest eller SEB Sverige Indexfond

• PLUS Småbolag Sverige Index 10% Svensk aktiefond småbolag

• DNB Global Emerging Markets Indeks A 5% Global tillväxtmarknad

• Swedbank Robus Access Asien 5% Asienfond

• Spiltan Räntefond Sverige 5% Kort svensk räntefond

• Handelsbanken Realräntefond 5% Real svensk räntefond

Detta är 8 fonder och inte 10 som i bloggen, jag har valt att inte ha med guld och en tredje svensk portfölj. Blir fördelningen svenska företag tillräckligt bra med en investmentfond och en småbolag?

Är det fortfarande rätt att köra på 10% räntor? Är det något du/ni skulle ändrat på? Jag kommer fördela ut 200K i dessa samt ett månadsspar på 1500. Jag har inte tänkt röra pengarna på 20+ år, jag är 37 idag.

Nu har jag köpt in allt ovanstående, exklusive räntefonderna. Jag har svårt att bestämma mig om jag skall ha dem eller ej - tanken är att inte röra dessa på 20-25 år, kanske är det bättre att ta de sista 10 procenten och lägga på fonderna ovanför så man får en 100% aktiefondportfölj?

Jan har gjort en avsnitt om räntefonder och varför de kan vara bra även i en långsiktig portfölj:

Visst är det förmodligen ”bäst” (läs: mest lönsamt) att köra 100/0 över en längre period men det finns bra argument för att bygga en krockkudde i sin portfölj också. Själv har jag pendlat mellan 100/0, 80/20 och 90/10 för min 10+år portfölj och hamnade på slut på det sista. Och då har jag inte räntefonder utan har min del (10% alltså) på ett räntebärande sparkonto istället.

Det är en personlig ställning man behöver ta. Kan rekommendera att du läser artikeln och sedan väljer vad som känns bäst för dig. Det finns inget rätt eller fel. Viktigast är att du bestämmer om en lösning/strategi som passar dig och din riskbenägenhet.