Jag har valt att investera 90 % av mitt kapital i DNB Global Indeks, då jag tror på en bred global exponering. Däremot funderar jag på hur jag bäst placerar resterande 10 %. Tidigare har jag investerat i en Sverige-fond, men jag är inte längre övertygad om det är klokt eftersom Sverige är en så liten del av den globala marknaden. Nu överväger jag att antingen lägga hela beloppet i den globala fonden eller diversifiera med något som guld, bitcoin, eller en annan tillgång som kan ge högre avkastning. Har du några smarta tips på hur jag kan tänka?
Jag tycker att 100% globalindex är enklast. Då är man klar med sina investeringsbeslut, och man behöver inte fundera på om man ska flytta de där tio procenten från guld till Sverige eller platina eller dogecoin eller vad det nu kan vara som verkar som lockar, och man behöver inte fundera på när man ska ombalansera (oj, 10% DOGE blev till 5% – bäst att sälja globalindex och köpa mer?), och så vidare.
Jag har 85% DNB Global Indeks.
5% småbolag
5% Avanza Emerging markets
5% Plus alla bolag sverige index.
Så slipper jag FOMO när man läser om att: nu går det bra för småbolagen/emerging markets är på uppgång/Stockholmsbörsen är glödhet.
Får man lite av allt.
Fast mest Globala indexfonden.
Kör en ”Buffett” 90/10, 90% billig indexfond och 10% räntefond. ![]()
Men jag är ung är bara 22 år att spara i räntefond redan nu är ett slöseri tycker jag. kan riskeria lite för att få den här extra avkastningen
Sätt de i globalfonden då?
Så synd att du valt att ha så dålig avkastning på nästan hela ditt kapital.
Men du är ju som tur ung och hinner rädda upp de här förlorade åren.
90% i en bra fond är jättebra grund. ![]()
Att köra en lekhink på 10% kan vara vettigt om du vill testa på mer riskfyllda investeringar.
Eller öka upp fonden till 100% om du inte kan bestämma dig, går vikta om senare när du vet mer säkert.
90% DNB global
5% Guld
5% BTC
Borde lägga 100% på röd eller svart, kanske så går man hem med miljon beloppet.
Och själv är du på studiebesök, hemmahörande på X eller Flashback med 1000% cagr senaste åren ?
Jag har sett Avanzians snitt men vore så otroligt kul om vi kunde få X-index också. Jösses vilka duktiga investerare dom har där borta.
Om man tänker att global index är bästa investeringen men vill ha något som kompenserar ifall hela världsmarknaden dyker så kan man ju fundera på vad som är rimliga orsaker till att det händer. Typ krig eller pandemi. Så kanske sjukvård och vapentillverkare. Annat som skenar i pris vid såna tillfällen är mat och energi.
Varför nämner ingen USA? Ingen som tror på att boosta 10 % USA fonder, även om globala innehåller just det.
Men en global fond är ju redan 70-80% usa redan. är det inte mer värt att köpa in sig i ett tillgång som är utanför usa och aktier som bitcoin, guld
Det var synd för där har man nämligen mycket högre avkastning.
Själv hänger jag här och får dålig avkastning i fonder. Inget fint med det. Bara dåligt.
Om det skulle vara aktier du vill åt så är väl ickevalsalternativet att du köper 10% tillväxtmarknader för det sista så att du får en komplett globalfond (bortsett småbolag).
Tycker inte att det skulle vara konstigt att ha 10% Sverige heller även om det tekniskt sett blir väldigt överviktat mot marknadsvikt.
Ja det är väl klart att en del av dem har.
Man måste göra nåt annat än vad en genomsnitt gör för att få bättre avkastning.
Det är ju omöjligt att få genom att placera sitt kapital i indexfonder.
Men är man nöjd med att vara en medelmåtta så kan man göra det.
Varför man då ska vara avundsjuk när man valt det är den stora frågan.
Tänk på att medelmåtta här är inklusive alla professionella investerare. Om man bara hade jämfört med småspararna (vilket ju är mer relevant) hade det nog sett betydligt bättre ut.
Det kan vara enkelt att slå genomsnittliga spararen med indexfonder eftersom att genomsnittliga spararen inte sitter med 100% marknadsvikt utan ofta hoppar in och ut ur marknaden men även försöker tajma med olika branschfonder eller meme stocks.
Avanzianens snitt är ett exempel som visar på detta.
Detta har avhandlats många gånger i detta forum.
Att beklaga TS för att ha fått dålig avkastning är inte rättvist. Den är inte dålig, förmodligen är den bättre än väldigt många andra.
Går säkert att räkna så på nåt vis och kanske få fram att man får 1% högre avkastning per år eller nåt.
Försumbart och om man nu vill vara en person i mittenfållan så får man väl vara det om man vill.
Det är den arroganta tonen att alla som inte följer ett index skulle vara lögnare och förlorare jag reagerar på.
Det är bland de som inte följer den stora massan man hittar de största vinnarna.