Hej,
Tänkte kolla med alla kunniga på RT vad ni har för synpunkter på detta upplägg för privat pensionssparande:
Jag månadssparar 80% i Dnb global indeks s och 20% i SEB sverige indexnära a.
Vad tänker ni om det?
Hej,
Tänkte kolla med alla kunniga på RT vad ni har för synpunkter på detta upplägg för privat pensionssparande:
Jag månadssparar 80% i Dnb global indeks s och 20% i SEB sverige indexnära a.
Vad tänker ni om det?
Utmärkt kombo om du har en lång sparhorisont! ![]()
Är du långsiktig dvs över 10 år?
DNB Global Indeks S är en bra billig global indexfond. Om du vill göra det enkelt för dig så välj enbart DNB Global Indeks S till 100%. Vill du ändå ha SEB Sverige Indexnära A så skulle jag välja max 10%.
PLUS Allabolag Sverige Index är billigare och ett bättre indexfondsalternativ. Och du gjorde verkligen ett bra val med globalfonden också.
Har även tittat på plus allabolag Sverige index så den finns även med i tankarna .
Jag är 34 år nu så det blir väl kring 65 då jag ska använda pengarna. Jag har även haft funderingar om jag ska ligga där kring 10% istället ![]()
Enligt mig finns det sällan anledning att ha mer än cirka 10 % av portföljen i Sverige. Det svenska börsvärdet utgör bara ungefär 1 % av den globala marknaden, så med 10 % Sverige tar man redan en tio gånger större position än marknadsvikten.
För de flesta räcker en global indexfond mer än väl för en bred och stabil exponering. Själv har jag ändå valt att lägga cirka 10 % i Sverige i min privata portfölj.
Man blir lat med åren och jag orkar inte balansera längre. Blir Bara en globalfond.
Vad är anledning till att du har 10% i Sverige då?
10 % känns bättre än 20 %, och om man bara ska ha 5 % kan man lika gärna köra 100 % global index. Därför är 10 % ett bra och rimligt val.
Jag har 10 % i Sverigeindex för att kunna dra nytta av den svenska marknaden utan att tappa den globala diversifieringen.
Jag tar rygg på den
.
Vill frigöra energin det tar att “se över” fonderna och med tiden minimera till endast en indexnära globalfond.
Har du en global indexfond har du redan gjort 90 % rätt. Många påpekar att globala fonder är ”överviktade” mot USA, men det är ingen nackdel — tvärtom. De största och mest innovativa bolagen finns där, och den verkliga risken är att inte vara investerad i dessa amerikanska företag.
En annan fördel med en global indexfond är att den automatiskt ombalanserar sig över tid. Om USA någon gång skulle tappa i betydelse och andra regioner växer starkare, så justerar fonden sig själv efter världens marknadsviktning. Det gör att du får den stora exponeringen mot USA idag utan att behöva oroa dig för att bli för tungt viktad i framtiden, till skillnad från om du väljer en ren USA-fond.
Välj den billigaste globala indexfonden (t.ex. DNB Global Indeks S), investera, och sen loggar du ut. Sluta överanalysera — låt marknaden jobba medan du gör något roligare med livet.
Låter väldigt klokt ![]()