Det är tillräckligt brett redan vid DNB Global Indeks. Jag hade tagit bort Europa och Handelsbanken Global Små. Men inget fel med att göra så som du föreslagit heller.
Tar bort dom
Varför ta bort Europa och ha kvar Sverige?
SEB Sverige Indexfond B kostar 0,44% i avgift. Välj hellre PLUS Allabolag Sverige Index som kostar 0,22% i avgift och är riktigt bred.
Vill du matcha ungefärlig marknadsvikt med EM och Globala Småbolag så hade jag gjort så här och skippat 2:
80% DNB global Indeks
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad
10% Handelsbanken Globala Småbolag
Själv har jag skiftat till att endast ha en Global index fond.
Tyckte att det var jobbigt att fundera på hur mycket man ska ta av allt, och om borde man ha mer eller mindre av något.
Med en fond behöver jag aldrig ens öppna appen utan bara låta allt ticka på automatiskt.
Det största misstaget många gör är beteende misstag som att vikta om, lägga till eller tar bort Home bias etc för ofta.
Att bara konstant köpa och låta sparandet vara ger en bäst odds för bra avkastning.
När man snackar om investeringar är det värt att tänka på hur befolkningar förändras. Japan och Sydkorea, som är utvecklade ekonomier och inte tillväxtmarknader, har stora problem med krympande och åldrande befolkningar. Få barn föds, och de tar in väldigt lite invandrare, så deras arbetskraft kan minska med 20–50 % per generation. Redan nu är många pensionärer, vilket gör det tufft att hålla igång ekonomin.
USA och EU, å andra sidan, växer lite tack vare invandring, trots att få barn föds även där. Det håller deras ekonomier mer livskraftiga, även om det finns utmaningar.
Därför kan en global indexfond vara smart. Den sprider riskerna över hela världen och är redan marknadsviktad. Länder med stängda gränser, minskande befolkningar och kanske diktaturer har ofta sämre tillväxtchanser, så en bred investering känns säkrare.
Jag rekommenderar därför en marknadsviktad global indexfond, som DNB global indeks s, det räcker gott och väl. Köp alltid, sälj aldrig. Ifall du ska sälja, gör det aldrig i affekt. Gör det av en grundad anledning, som en del av din strategi, inte på grund av vad du tror ska hända framåt.
Jag säljer en del av min vinst, t.ex. förra året när de globala indexfonderna gick upp nästan 30%, då sålde jag 5% och hade kul för, funkar bra för mig.
Åtminstone när man snackar ekonomier. Men en växande ekonomi och bra avkastning på investeringar är två helt olika saker. Världens snabbast växande ekonomier har knappast varit bra investeringar det senaste årtiondet.
Jag tänker inte så mycket på det där. Jag kör marknadsviktat alltid, då får jag de högst värderade företagen i världen, har fungerat väldigt bra hittills.
Tycker också om att fonderna återinvesterar utdelningarna, så att de går upp mycket mer än vad man ofta kallar ”börsen”.