Om man investerar 100% i DNB global indeks och fonden då investerar 1% i Sverige och Sverige utgör 1% av den totala marknaden. Behöver man då investera typ 10% i PLUS Allabolag Sverige Index eller SEB Sverige Indexnära A? Blir det inte lite kaka på kaka eller tänker jag fel? Vad är fördelarna och nackdelarna?
Ja, det mest renläriga är 100% i globalfonden och ingen extra Sverigefond. Sedan har folk massa funderingar på olika anledningar att frångå 100% global. Men både ”mest rätt” och enklast är allt i global
Själv så har jag valt att komplettera med 10% i avanza emerging markets då dnb global indeks ej innehåller tillväxtmarknader. Ser ingen anledning till att övervikta Sverige men det finns en del som gör det.
Jag vill helst ha en bredare portfölj som mer liknar msci acwi än att bara köra 100% msci world. Högre riskspridning. Man kan också välja en global indexfond som följer acwi men avgiften är aningen högre då. Dock så funkar det bra med 100% dnb global indeks om du vill hålla det enkelt.