Fråga angående DNB global indeks

Hej,

Om man investerar 100% i DNB global indeks och fonden då investerar 1% i Sverige och Sverige utgör 1% av den totala marknaden. Behöver man då investera typ 10% i PLUS Allabolag Sverige Index eller SEB Sverige Indexnära A? Blir det inte lite kaka på kaka eller tänker jag fel? Vad är fördelarna och nackdelarna?

1 gillning

Vilket som går bra. Det finns många trådar om ämnet, till exempel Home-bias och övervikt mot Sverige | Sammanställning med argument för och emot

3 gillningar

Ja, det mest renläriga är 100% i globalfonden och ingen extra Sverigefond. Sedan har folk massa funderingar på olika anledningar att frångå 100% global. Men både ”mest rätt” och enklast är allt i global :+1:

2 gillningar

Själv så har jag valt att komplettera med 10% i avanza emerging markets då dnb global indeks ej innehåller tillväxtmarknader. Ser ingen anledning till att övervikta Sverige men det finns en del som gör det.

Tack för tipset! Ska kolla där.

Jag tänker precis samma. Men det är alltid intressant att höra vad andra tycker. Sen så finns det ju hur mycket info som helst här på Rikatillsammans.

1 gillning

Du har ju rätt i att den inte innehåller några tillväxtmarknader. Men vad ser du som fördel att ha lite tillväxt?

Jag vill helst ha en bredare portfölj som mer liknar msci acwi än att bara köra 100% msci world. Högre riskspridning. Man kan också välja en global indexfond som följer acwi men avgiften är aningen högre då. Dock så funkar det bra med 100% dnb global indeks om du vill hålla det enkelt.