Access Sverige blev Exportfond

Igår loggade jag in på banken för att balansera om mina fonder hos Swedbank, 70/20/10 Robur Access Global/Sverige/Asien.

Väl på ITP1-fonderna upptäcker jag att Access Sverige blivit Exportfond A. Jag vet inte om jag missat det eller om jag helt enkelt inte fått någon notis om det. I vilket fall så har den passiva indexfonden med 0,2% avgift ersatts med en aktivt förvaltad fond med 1,25% avgift.

För ITP1 hittar jag ingen annan passiv indexfond som är inriktad på Sverige… Skall man bara sätta dessa 20% i Global-fonden och inte tänka på det mer? Eller kanske Access Europa?

Har ingen uppfattning om hur stor skillnad denna del i Sverige gör. Är det betydande över tid får jag väl flytta ITP-delen till en annan bank.

1 gillning

Jag hade också några procent i Access Sverige i min ITP1. Fick ett meddelande från Swedbank att de uppdaterar sitt fondutbud inom ITP1 och att de fonder som försvinner hamnar i andra fonder istället. Tyvärr försvann just access Sverige och ersattes med en helt annan, dyrare fond.

Jag valde att skippa Sverige därmed och lägga dessa procent i access global.

3 gillningar

Okej :thinking: jag övervägde samma sak först men tyckte exponeringen mot USA blev så stor, valde Access Europa istället för de 20% som var i Access Sverige tidigare.

Egentligen ett val jag höftat till med utan att egentligen veta varför… :sweat_smile:

Du tycker inte exponeringen mot Europa blir för stor nu då? :joy:

1 gillning

Jo :roll_eyes: men det kändes minst dåligt för stunden… :sweat_smile:

1 gillning

Det är därför jag tycker globalfonden är så bra. Man behöver inte välja eller fundera på vad som är optimal fördelning :slight_smile: Man får marknadsvikt helt enkelt och just nu består USA av 50-70% av marknaden vare sig man vill eller inte… Det behöver inte betyda att det alltid kommer vara så :slight_smile:

5 gillningar

Vad tror ni om Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige A istället för Access Sverige? Den har 1,25% avgift på öppna marknade men endast 0,29% i senaste ITP1-avtalet hos Collectum.

Jag såg nu att det är rejäl rabatt i ITP-upphandlingen på exportfonden. Till en början syntes inte denna.

Screenshot 2023-10-23 014703

1 gillning

Jag kollade Swedbank access Sverige idag o kan varken se att den är en exportfond eller att de höjt avgiften?!?

Kollade du inom ITP1? För vanligt sparande finns den såklart kvar i fondlistan.

Jaha okej va bra! Nej kollade enligt Swedbanks app! :blush::+1:

1 gillning

Så har du eget privat sparande hos swedbank är fonden fortfarande tillgänglig :slight_smile:

Det gäller endast de som även har delar av sin tjänstepension inom avtalet ITP1 på swedbank som den fonden har försvunnit från utbudet och ersatts av en annan.

1 gillning