Igår loggade jag in på banken för att balansera om mina fonder hos Swedbank, 70/20/10 Robur Access Global/Sverige/Asien.
Väl på ITP1-fonderna upptäcker jag att Access Sverige blivit Exportfond A. Jag vet inte om jag missat det eller om jag helt enkelt inte fått någon notis om det. I vilket fall så har den passiva indexfonden med 0,2% avgift ersatts med en aktivt förvaltad fond med 1,25% avgift.
För ITP1 hittar jag ingen annan passiv indexfond som är inriktad på Sverige… Skall man bara sätta dessa 20% i Global-fonden och inte tänka på det mer? Eller kanske Access Europa?
Har ingen uppfattning om hur stor skillnad denna del i Sverige gör. Är det betydande över tid får jag väl flytta ITP-delen till en annan bank.
Jag hade också några procent i Access Sverige i min ITP1. Fick ett meddelande från Swedbank att de uppdaterar sitt fondutbud inom ITP1 och att de fonder som försvinner hamnar i andra fonder istället. Tyvärr försvann just access Sverige och ersattes med en helt annan, dyrare fond.
Jag valde att skippa Sverige därmed och lägga dessa procent i access global.
Okej jag övervägde samma sak först men tyckte exponeringen mot USA blev så stor, valde Access Europa istället för de 20% som var i Access Sverige tidigare.
Egentligen ett val jag höftat till med utan att egentligen veta varför…
Det är därför jag tycker globalfonden är så bra. Man behöver inte välja eller fundera på vad som är optimal fördelning Man får marknadsvikt helt enkelt och just nu består USA av 50-70% av marknaden vare sig man vill eller inte… Det behöver inte betyda att det alltid kommer vara så
Vad tror ni om Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige A istället för Access Sverige? Den har 1,25% avgift på öppna marknade men endast 0,29% i senaste ITP1-avtalet hos Collectum.
Så har du eget privat sparande hos swedbank är fonden fortfarande tillgänglig
Det gäller endast de som även har delar av sin tjänstepension inom avtalet ITP1 på swedbank som den fonden har försvunnit från utbudet och ersatts av en annan.