Äga norska aktier ISK kontra KF

Hej!

Har läst i en del andra trådar att det generellt rekommenderas att man handlar utländska aktier i KF, då för att Avanza/Nordnet hjälper en att kräva tillbaka källskatt på utdelningar som argument. Vet ni om det är att rekommendera även på Norska aktier, eller går det “lika bra” att köpa dessa på ISK?

Hej Alec!

Kul att du frågar, jag har precis använt mig av en sökmotor som heter google som snabbare brukar ge svar på en fråga än man hinner skriva den. Där fick jag upp följande värdefulla länk hos Avanza hur det fungerar med just norsk skatt på utdelningar:

4 gillningar

Handläggningstid på två år?! Om det är ett bolag med återkommande utdelningar, så har man alltså ständigt 1-3 ärenden på gång… :open_mouth:

Det är vad som gäller idag, det kan ändras både till det bättre eller sämre i framtiden. Det är det norska Skatteverket som ställer kravet att dessa dokument måste skickas in för att kunna få återbetalning.

Som en gammal norsk kollega en gång sa till mig:

Norge den sista västerländska kommuniststaten…

1 gillning

Hej igen Alec!

Var tvungen att googla även det citatet, och troligen kommer det från vår fd Näringsminister Björn Rosengren, som enligt utsago 1999 ska ha kallat Norge för:

Den sista sovjetstaten

Källa: AktuelltSVT den 17 maj 2011.

3 gillningar

Rena rama express-servicen!

Bloggaren Lundaluppen försökte kräva tillbaka skatten från danska skatteverket, SKAT.
Efter tre år fick han ett brev att de förväntas handlägga hans ärende om 18 månader.
https://lundaluppen.blogspot.com/2019/11/det-kom-ett-brev.html

Bra i alla fall att de förvarnar i god tid så att man hinner förbereda sig på chocken.

1 gillning