Nordnet - Snabbare men lägre återbetalning på exempelvis KF

Bra eller dåligt?

Tänker själv att marknader/papper där det eftersträvas 100% återbokning så bör man köpa på Nordnet KF, och för andra marknader Avanza KF?

Edit: Givetvis bör man välja Nordnets KF i princip alla lägen. Att kunna ha 95% inom en månad, som de nämner för Norge, som ger 7% avkastning per år under två-tre år extra, bör förstås löna sig.

1 gillning

Vad är återbokning i sammanhanget?

Framgår i Nordnets artikel? Men jag läser in det som att istället för att skatten återbetalas, återbokas den delen av skatten som man är berättigad till, enligt schablon, inom en månad, istället för en återbetalning år senare.

Jag tror det blir bra. På Amerikanska utdelningar ska man få tillbaka allt redan efter en månad.

1 gillning

Man får hoppas att Avanza hakar på

Någon som vet om schablonkostnaden är för att Nordnet skall täcka kostnaden för att ligga ute med pengarna? Tycker lösningen är bra, men lite nyfiken. Skulle varit bra med exempel på danmark :slight_smile:

Bra tycker jag. I de flesta fall (15% är vanligast vad jag har sett) så får man dels tillbaka allt och typ 3 år snabbare. Pengarna kan jobba istället vilket kan ge högre avkastning än att vara låsta hos utländsk skattemyndighet.

Sen får man kanske ha lite mer koll på källskatten om man handlar i en del länder med högre källskatt än 15%.