Tänkte höra om någon har erfarenheter av äkta/oäkta-problematiken för BRFer och är insatt?
Min förening ligger precis på gränsen och har gjort så ett tag. Vad finns det för åtgärder man kan ta för att förhindra att bli oäkta? Aktuellt nu eftersom deklarationen närmar sig… Eller har någon tips på insatt jurist / revisor?
Vi har både lokaler vi hyr ut och ett fåtal hyresrätter kvar från ombildandet.
Kanske inte relevant för dig men jag skriver ändå - någon mer insatt får gärna bekräfta eller korrigera
Var tyvärr ett tag sedan jag tittade på denna fråga men om jag kommer ihåg rätt blev det en en stor aha-upplevelse att jämförelsen mellan äkta och oäkta del verkade baseras på hyresvärdena för båda delarna. Dvs att hyresintäkterna för uthyrda lägenheter och lokaler inte skulle jämföras med de “ägda” lägenheternas årsavgifter utan med deras hyresvärden (vilka ofta är högre än årsavgifterna och därför ökar chanserna att föreningen är äkta).
Intäkterna från lokalerna + hyresrätterna är mer än 40% jämfört med bruksvärdet av bostadsrätterna. Eftersom vi har hyresrätter kvar förstår jag att bruksvärdet för bostadsrätterna beräknas utifrån genomsnittshyran på hyresrätterna och landar alltså strax under 60%.
Vi har gjort en stor renovering nyligen och jag tror värdeåret kommer uppdateras. Jag har inte räknat på vårt nya värdeår men jag tror att beroende på vilket år det blir så påverkar det antingen på rätt eller fel håll. Värdet på delarna blir större eller mindre relativt varandra beroende på vilket värdeår byggnaden har?