Hjälp med avhysning inför försäljning av brf vid arvskifte

Hej forumet,

Står inför en situation jag ej hanterat tidigare men som något på forumet kanske har.

Situationen:
Min farmor har dött och min farbror som är psykiskt sjuk (har förvaltare) och jag (min far är död och jag har inga syskon) är arvingar.
Vi håller på med bouppteckning och arvsskifte där det ingår en bostadsrätt som behöver säljas.

För att kunna tömma den och sälja måste min farbror som bor i bostaden flytta men han förstår inte det utan tror att han ska bo där.
Han har en annan bostad han är skriven på och han har inget avtal och betalar inte hyra för den bostad som nu ska säljas.

Överförmyndarnämnden hänvisade till att byta lås då vi kommer in i lägenheten men det resulterar enbart i att han ej kan låsa och dörren står olåst.
Vi själva bor inte där så det är inte så lätt som att låsa när han ej är där.

Nu har vi tagit kontakt med en jurist som kan hyresfrågor då vi fått tips om det.

Finns det något annat man kan göra i denna situation?

1 gillning

Knepig sits att hantera mitt i alltihopa. Inte varit med om detta men en besläktad situation i BRF.

Kontakta ordföranden i BRF först. Antingen kan de eller ni kontakta socialtjänsten i kommunen personen bor. Där hade jag nog börjat. Om det nu inte alls går att resonera med honom.

2 gillningar

Överförmyndaren har ju ingen speciell kompetens för det. Förvaltaren kan/ska ju förvisso tillgodose boende, men kan ju inte direkt tvinga huvudmannen att förflytta sig rent fysiskt.

Som jag förstår det rör det sig inte om ett hyresförhållande egentligen, utan han uppehåller sig där olagligt i formell mening? I sådana fall är det frågan om (särskild) handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Läs på deras hemsida eller ring för frågor om tillvägagångssätt. De kan dock inte ge råd om hur ni bör göra, däremot om hur sånt går till och vilka val ni har.

Har fått svar på vad som behöver göras så tråden kan stängas. Det är handräckning från Kronofogden precis som Gabbe90 skriver som är nästa steg.

5 gillningar

Kanske försent med input men jag var i en nästan identisk sits för ca ett år sedan (död farfar, faster som bodde kvar i hans bostadsrätt och arvinge pga död förälder). Vi hade tur med en BRF som ville bli av med henne och därmed kunde vräka henne efter ett tag (pga “olovlig hyrning” i och med att farfar som ägde bostaden var död). Det tog åtskilliga månader, men hon flyttade då till slut frivilligt, annars hade kronofogden behövt blandas in. Kämpa på!

1 gillning

Kliv av din höga häst, lägenheten behöver säljas för att kunna göra klart bouppteckning och arvskifte…

1 gillning

Mannen är psykist sjuk, har en annan bostad och betalar ingen hyra. Jag undrar, hur hade du agerat?