Arv eller köpa bostad och när

Hej
Jag undra om ni har några input på denna situation.
Äldre man. Har en avlägsen brorson som han aldrig träffat - i övrigt ingen släkt. Nu med cancerdiagnos.
Han äger tre egendomar bredvid varandra. Villor.
Jag hyr det ena och är väl den närmast anhöriga på något sätt.
Jag skulle vilja bo kvar. Som första hyresgäst har jag besittningsrätt - men vet inte vad det innebär när det blir bodelning.
Jag har funderat på att köpa mitt hus och evt oxå investera i hans hus (rent rivningsobjekt).
Vilken är den bästa strategin?
Köpa nu, skriva avtal om att få köpa av dödsboet.
Han har inte skrivit något testamente så utmanningen ligger i att hjälpa honom komma i mål innan det är för sent.
Tänker bästa scenario hade väl varit att ha. Skrev över husen på mig innan eller i sitt testamente?
Har läst på lite men har ingen klar bild. Någon som är mer insatt? Targärna emot input.

Med vänlig hälsning,
Majken

Hej! Jag skulle föreslå att du talar med din granne och frågar om du får köpa huset du bor i. Beroende på er relation skulle jag avvakta med att fråga om HANS hus, det kan vara mycket känsligt. Visa ditt intresse för att stanna kvar och området. Om han väljer att testamentera bort allt till dig så har syskonbarnet inte rätt till någon arvslott har jag läst mig till.

2 gillningar

Brorsonen kan göras arvslös via ett testamente om han så önskar och han kan rimligen testamentera “din” bostad till dig om han så önskar.
Tveksamt om din besittningsrätt på huset gäller då det verkar vara olika lagstiftning gällande hyreslägenhet och att hyra ett hus.
Om du inte köper bostaden eller får den via testamente riskerar du nog att få flytta vid hans frånfälle.

Läste nu att om hyresvärden hyr ut fler villor gäller besittningsskyddet inte för den första uthyrningen men för de övriga.
En annan förutsättning för att besittningsskyddet inte gäller är tydligen också hyresavtalet ska vara ingången efter år 2013. All uthyrning före år 2013 har tydligen besittningsskydd men detta besittningsskydd försvann när privatuthyrningslagen trädde i kraft år 2013.

Jag har bott här sedan hösten 2007, så då borde besittningsskyddet vara gällande - men vet inte riktigt vad det innebär för efter han har gått bort.