Jag och min fru har varit gifta i 15 år och har ett gemensamt barn (10 år). Min fru har 2 vuxna barn från ett tidigare förhållande.
Vi skrev äktenskapsförord när vi gifte oss eftersom det fanns an obalans i vår ekonomi (pga arv innan vi gifte oss) - och främst pga av att vi ville skydda oss från särkullebarnens tokiga pappa, om något skulle hända min fru när hennes barn var små. Nu har hennes barn blivit vuxna. Och dessutom hade vi inte ett gemensamt barn då, när vi gifte oss.
Idag äger vi vår gemensamma bostadsrätt hälften var. Jag satte visserligen satt in ett par miljoner i vår bostadsrätt (från ett arv jag fått innan vi gifte oss). Sen har vi våra egna mer långsikitga sparande (utöver vår gemensamma), som vi sparar för pension - jag har mer på mitt pga arv innan vi gifte oss.
Nu vill vi uppdatera det befintliga äktenskapsförordet vi har hos Skattverket, då vi tycker att den är inaktuell - och vi behöver skriva ett nytt som ersätter den befintliga.
Om jag eller min fru skulle gå bort, vill vi att den andra sak arva. Om vi skulle skilja oss, vill vi iaf “skydda” våra långsiktiga individuella sparande (som vi sparar för vår pension i fonder och aktier i egna Avanza-konton).
Skulle uppskatta tankar och funderingar i hur ska man tänka och hur ska man skriver ett nytt äktenskapsförord.