Äktenskapsförord som inkluderar allt? Även tjänstepensioner?

Hej Forumet!

Jag och min fru funderar på om vi ska upprätta ett äktenskapsförord.
Kort bakgrundsfakta:
Lyckligt gifta sedan 9 år (13 år förhållande)
Har två barn gemensamt, INGA särkullbarn
Vi har helt gemensamekonomi
Äger en villa gemensamt

Jag är en nybliven egenföretagare där jag har ett bolag för min försörjning, samt precis startat nytt bolag för hobbyverksamhet som mest kommer ge utdelningar då och då. Har funderingar på ytterligare ett företag för skojs skull. Jag kommer ha en ok lön kring statliga brytpunkten, och även avsättningar för tjänstepension samt kapitalförsäkring i bolaget.
Pengarna som sparas i bolaget är främst för att kunna ha lön och betala alla licenser och avgifter för iaf ett år framöver.

Frun har fast tjänst som ger en lön som ligger en bra bit över statliga brytpunkten och kommer troligen öka mer.

Det vi funderar på är att hon med sin lön ska löneväxla en större del till tjänstepensionen då det gynnar oss i längden, så till vida att vi fortsätter vara gifta.

Det vi funderar på att äktenskapsförordet ska omfatta är:

• Substansvärdering av mina olika bolag, det vill säga allt kapital som finns i bolagen.
  • Min och hennes tjänstepensioner
  • Samt all övrig ekonomi som vi har gemensamt (Lysa, fonder, bankkonton, ISK etc etc).

Det svåra som vi förstått det är tjänstepensionerna, att de som värde ska få ingå i eventuell bodelning? Kan man det?
Men även om det är en rimlig nivå att lägga värderingen av bolagen till vad de faktiskt har i kapital och tillgångar?

Är det något vi missar att tänka på?

1 gillning